torsdag 5 juli 2007

Öl i Amsterdam del II

070628: Denna dag gick vi till centrum och köpte böcker och lite öl, tog spårvagnen tillbaka,lämnade grejorna för att åka till Wildeman igen. Denna gång placerade vi oss i det rökfria rummet&jag tog ett par brygder från''kvartalets bryggeri''nämligen Hummel,först deras välbalanserade nästan sötaktiga Märzen&senare skulle även det utsökta rökölet Räucherla avsmakas,mörkt bärnstensfärgat.Inte så rökig som Schlenkerla Märzen,rökigheten håller sig mer i bakgrunden,men är ändå påtaglig.Ett glas Zomerkoninck blev det innan vi gick&åt.Som namnet skvallrar om är det De koninck's sommaröl en inte alltför god fruktöl.Efter maten(tror jag)gick vi förbi en fulkrog vid en kanal där det satt reklamskyltar för Dommelsch som för mig var nytt.Detta var man givetvis nödgad att prova.Trots att det bara var tråkig pilsner var det ändå skönt att sitta i solen en stund.En Dommelsch Ice fanns också ingen riktig icebeer skulle jag tro utan bara en vanlig ljus makrolager.Vi gick tillbaka till Wildeman&tog en Lisberger Lager från bayerska Becks.Kommer inte ihåg någonting om den mer än att etiketten var gul.
(Nästan)Helt plötsligt slog man på stora trumman&lade upp en cask Teme Valley Dark Stranger på baren&då det inte fanns nå'n caskanordning satte man fast en liten vanlig tap/kran på fatet.En dunkelweizen enligt Rate beer.Det hade jag aldrig gissat. Som vanligt med brittiska veteöl brukar dom inte smaka vete. Hade nog personligen uppskattat den mer om man hade haft i mer vetemalt.
Vi flyttade ut på trottoaren där solen hade ett kort gästspel.Där träffade vi ett trevligt skotskt par som vi språkade med resten av kvällen,kommer dock inte ihåg vad dom hette.
De Prael Heintje var en inhemsk wit som till en början smakade väldigt bra,men som blev tråkigare/sämre ju längre man drack.
Det har hänt förr med''witar''.Hmm...
Så kvällen's stora positiva överaskning;Räucherla i all ära,men dricker jag en rököl utgår jag från att de ska falla mig på läppen,men här kommer en pils(e)ner från ett stort bryggeri som dessutom ägs av Heineken. Brand Urtyp.Chocken var total.En av de bästa pilsner jag druckit,smakar mer tjeckiskt än tyskt.Luktar ganska mycket humle.Blommig&lagom humlad.En bra avslutning på en skön dag.

Inga kommentarer: