söndag 8 juli 2007

Öl i Utrecht


070630Vi tåget från Amsterdam på förmiddagen till Utrecht.Där fick man gå genom ett stort innecentrum&lite kullerstensbeprydda gator på väg till vandrarhemmet där det checkades in.Väl klara med det begav vi oss till bryggeripuben Oudaen belägen som så mycket annat i detta land vid en kanal. I en stor medeltida festhall serverades det öl&mat.Kommer inte igåg vad vi åt,men först tog jag en Jonge Daen.En kristallweizen som väl var ok för att vara det.
Deras Ouwe Daen räknas antagligen som en hefeweizen bara för att det inte har någon omältad vete i sig.Det smakar en del koriander,så man har inte följt reinheitsgebot.
Linteloo Gold hette deras intetsägande men felfria pilsener.Majsan tog en 3 Granen Herfstbock som jag smakade lite av.Vet inte vad hersft betyder med det var i allafall en helt vanlig mörk bock.Någolunda mätta&belåtna fortsatte vi utmed kanalen ner till Ledig Erf.En besvikelse där det visserligen fanns en hyfsat lång öllista,men jag hade druckit allt tidigare.En favorit i repris blev det dock i form av Brand Urtyp.Nästan så bra som mitt minne sa'mig.
En liten promedad senare var vi så framme vid det rökiga Kafe Belgie där en stor tavla på väggen kundgjorde var som fanns att tillgå.Trots namnet fanns även en del inhemskt här.En del exotiskt faktiskt tex.Hertog Jan Pilsener inget vidare kul.
Brussels Framboos fanns på fat4%,en av alla dessa söta fruktöl som kan vara så mycket godare än så här.
Alfa Edel Pils,tråkig,nej tack.Nästa!
VlasKop en väldigt fruktig,men inte speciellt bra wit.
Val-Dieu Blonde däremot tyckte jag om.En,för den låga alkoholhalten(6%)fyllig belgisk blonde där man känner av vete&fruktighet.
Keizerskroon Premium Pilsener fick avsluta kvällen,iallafall ölmässigt.Bara en makropilsener i mängden.
Relaterade länkar:
www.oudaen.nl/Engels/brouwENG.html

Inga kommentarer: