söndag 2 december 2007

Dårhus


I förrgår var vi&hämtade nycklarna till nya lägenheten.Se'n åkte vi till stan för att gå på bio(Elisabeth).På väg dit var Majsan tvungen att gå på muggen.Som tur var fanns Hörnan i närheten. Där pågick en julölsfestival. För detta ändamål hade man tagit fram en speciell ölmeny som i detta ställe's tradition (?) inte stämde. Den nya (jag har inte sett henne förr i allafall) tjejen i baren verkade inte ha någon koll.När jag beställde Liefmans Glühkriek6%som stog i kylskåpet bakom henne sa hon att den inte fanns...Jag påpekade dock detta.
Den var som svag glögg fast kall och med kolsyra. Mycket godare än det låter.
Efter filmen skulle Majsan till Uppsala&jag till Brandbergen.På Centralen träffade jag på Marjut av alla människor,som jag inte träffat på länge.Vi snackade lite&gick sedan till Bishop arms på Vasagatan för att ta några öl.Oppigård's Stout till att börja med som får sägas vara ok.
Därefter kommer chocken.Nögle ö Bitter,jättebra på alla sätt&vis.Nordens bästa bryggeri?Men120:-för en halvliter mellanöl?!Sinnessjukt.
Vi lät oss dock inte avskräckas Explorer är en relativt ny kreation från suffolkbryggeriet Adnams.Den var ingenting jämfört med Nögle ön.Det stog på flaskan att chinook&columbus hade används.Min lekmannaåsikt är att man skulle ha haft större andel columbus än som är fallet.Vi ledsnade till slut på galenskapen&gick till Max vägg i vägg.
Efter maten åkte vi ner till söder&OTs.Millstreet Original organic lager beställdes in.Har aldrig hört talas om bryggeriet i fråga.En rekordliten flaska beställdes in222ml närmare bestämt.Väldigt ljus&i genomskinlig flaska får ju en att ana oråd.Millstreet's logga är förvirrande lik Miller's.Konstigt att dom inte har blivit stämda.Smaken är klassiskt amerikansk blaskig&skunkig.Millstreet är dock beläget i Toronto.
Mer kanadensiskt i form av Alleykat Herbstweizen.Trodde det var en hefeweizen tills jag hällde upp.Kristall.Mörker.
Vi delade på en flaska Propeller Porter som Marjut uppstattade mer än mig(gratis är gott?).Men jag&porter har ju aldrig gått särskilt bra ihop.Kvällen fick avslutas med amerikanskt.Harpoon Kellerbier.Kommer bara ihåg att den var ganska god.Vet inte om jag har druckit kellerbier i år.Har nog glömt hur det ska smaka.Se'n fick det vara nog.

Inga kommentarer: