fredag 7 december 2007

Öl i Björkhagen


071201:Så var det åter igen dags för året's upplaga av Hembryggarna's vinterölsträff. Liksom för några år sedan i Björkhagen av alla ställen. Lappmicke som skulle med hade aldrig tidigare besökt en riktig öltillställning förr så det var lite PRAOvarning. Han envisades med att vi skulle dricka öl hos mig innan.
Vi delade på två öl;Stiftsbräu Schankbier(4,2%)från Zwettl i Österrike.En väldigt tråkig och blaskig ljus lager. Jag tror att schankbier är tyska för mellanöl. Samt Nils Oscar Trippel. Vilket skämt. Antagligen deras sämsta brygd hittills. Uppryckning!
Slutligen begav vi oss till Gullmars' för färd till Björkhagen medelst tunnelbana.Lokalen var densamma som hade används vid en vinterölsträff några år tidigare.Som vanligt fanns mycket interessant att prova när bryggarna försöker överträffa varandra i orginalitet och nyskapande. Också som vanligt vid vinterölsträffarna var det en kryddad&en okryddad klass.
Jag hann prova alla27sorterna medan''PRAOn''kände sig lite dålig.Därmed gick vi innan prisutdelningen som dröjde.Pristagarna presenteras nedan(tack till www.shbf.se):

Okryddad vinteröl
1 Starosmit Jesper Schmid 97poäng
2 Släggskaft Anders Ekström&Fredrik Setterberg64poäng
3 Starbo Wintergewitter Niklas Stenlås 63poäng
Starosmit var bra,men stod sig inte i den hårda konkurransen om mina röster.Hur gör man då för att tillfredställa mig?Brygg bara en rökdubbelbock som herr Stenlås gjorde. Fantastisk.
Släggskaft var också otroligt bra.Liksom öl#13eller14.Skrev inte upp vad dom hette...
kryddad vinteröl
1 Puttes imperial chocolate porter Putte Lekberg 105poäng
2 St:Juligen Charles Cassino 86poäng
3 Tomtefars julporter Jesper Schmidt 78poäng
I den okryddade klassen var konkurensen om min gunst inte like mördande.Solklar vinnare var dock Puttes imperial chocolate porter.Underbar.
&dagen's mest underskattade öl Stjärnklart fick även en röst.Samt den godaste gotlandsdricka jag druckit(av två);Absolut Gotland.
Relaterade länkar:
www.shbf.se/Evenemang/v07s.php

Inga kommentarer: