lördag 22 november 2008

Öl i Prag delIII-Hora

081119: Sista dagen blev det bara ett gäng snabböl på Cerna hora-puben Kralovstvi som låg bara ett par kvarter från där vi hade sovit. Sklepní först ut, ofiltrerad mellanöl, helt ok, lite tunn dock, överraskande gräddigt skum. Samma sak kan sägas om Lezák.
Bryggeriets Granat var överraskande mörk, mycket rostade toner, karamell och sötaktig. Slutligen Modra luna på flaska. Ett blåbärsöl, men med färg som ett wieneröl, 4,4% har jag för mig. Inte överväldigande sött utan fruktsmaken håller sig i bakgrunden, men är hela tiden märkbar.
Vi gav så mycket dricks att vi blev bjudna på slivovice, har inte druckit sprit på många år. Inte så vidrigt som man skulle kunna tro. Efter detta var det bara att ta sig ut till flygplatsen.

7 kommentarer:

Fredrik sa...

Blåbärs ölen låter kul.

/Fredrik

Hans sa...

Vad i all världen är vitsen med att lämna bort alla de där mellanslagen? Du kanske tycker det ser häftigt ut eller nåt sånt, inte vet jag, men är du medveten om att din blogg blir otrevlig och svårläst på det här sättet?

Jonas sa...

Det är bara jag som är störd,men för din skull skall nästa inlägg skrivas korrekt.

dempa sa...

Haha, du är ju sjukt rolig du. Förra gången någon påpekade ditt sätt att skriva så ändrade du nästa inlägg för den personens skull, men återgick sedan till din stil, precis som nu :P

Jag har varit i Prag tre gånger och druckit sjukt god öl. Dock inte så varierat som du, utan mest det jag hittat på fat varav en del varit riktigt bra, som tex Novomestsky Pivovar, den bryggeri-restaurangen får du inte missa nästa gång. Sköna katakomber dessutom.

Gyllenbock sa...

Jag gillar din blogg, mycket att läsa precis som det skall vara.

Har du varit i Bratislava? Inget fel på Prag men i Bratislava är det billigare samt betydligt färre antal turister.

Jonas sa...

Bara på flygplatsen.Ser staden endast som ett hinder på billigaste vägen till Wien.

Gyllenbock sa...

Se till att stanna till i Bratislava nångång, det är staden värd.