måndag 17 november 2008

Ol i Rom delII-Crazy train

081113: Eftersom jag ar pa resande fot har jag inte mina anteckningar eller narminne med mig sa far det har bli"from the top of my head". Hela ganget skulle traffas vid Colusseum for att kolla lite. Ganska imponerande var det allt. Undrar hur manga arbetare/slavar som fick satta livet till i uppforandet av detta monstrum av storhetsvansinne.
Hungriga&torstiga blev vi sa klart efter detta.En bit narmare centrum fanns en restaurang som hade Oberdorfer Weissbier fran Privatbrauerei Franz Joseph Sailer,ganska bra hefeweizen med ganska lite skumbanan i aromen,dock en del maltsotma.Ganska mycket kolsyra&lite fruktig.Det blev ingen mat pa detta stalle,dock i ett talt som"lag"vagg i vagg.
Pa menyn stog det"Ceres".Svart att veta vilken brygd de syftade pa,Strong ale export tydligen.Mina misstankar om att detta var en"euro strong lager"bekraftades av BeerAdvocate.Hur kan en ale vara en lager?Riktigt hemsk var den i alla fall,obalanserad&antagligen en succe pa parkbankarna.
Mer ol an sa blev det inte pa ett bra tag,regnet oste ner hela dagen.Vantan/vila pa rummet blev det ett tag.
Senare pa kvallen skulle jag traffa Farsan,Bjorne&Putte pa Bir&fud.
Skulle ta pendeltaget till en station som hette Quattro-nagonting,men taget bara akte forbi den stationen,undertecknad roades icke utav detta.En sjukt lang promenad i bland morker,trafikkaos,hostlov&horor senare anlande jag till restaurangen.Allting var rabatterat,precis som dagen innan.
De verkar tro att jag''ar nagon''vilket de garna far sa lange man blir behandlad sa har val.
L'olmaia La5var en belgisk ale av nagot slag,med overraskande graddigt skum.Kanske lite val bubblig kanske,men helt ok.
Dorina fran Troll.Ett ljust fatol.Overjast?
Tè fran Birra del borgo,antagligen detta bryggeri's(vars mycket trevliga bryggmastare/agare vi hade traffat kvallen innan)lattaste produkt.Brygd pa/med te.Inte sa mycket tanniner som man skulle kunna tro.Lattdrucken,4,2%.
Duchessa fran samma bryggeri var ingen storre hit har jag for mig.
Vůdů fran Birrificio italiano var en ganska stiltypisk&hyfsad dunkelweizen.
Tipopils fran samma bryggeri fanns pa fat pa puben pa andra sidan gatan,dit jag nu hade forflyttat mig.Inte varldens basta ol kanske,men en javligt fin&smakrik pilsner.
Olfabrikken Pale ale var valhumlad&allmannt trevlig.Som om man inte var tillrackligt paverkad(hade glomt att ata)sa blev man bjuden pa Troll barley wine av den hygglige agaren.Antagligen den basta farska barley wine jag druckit,ganska sot.
Val-dieu Triple lamnade som vantat inte nagot som helst minne mer an ett foto.

Inga kommentarer: