onsdag 3 juni 2009

Öl i Danmark del I-Fredriks provning

I fredags åkte jag, Majsan, samt hennes band/kör med buss till Danmark där de skulle göra ett par framträdanden.
På väg ned blev man upplyst om att vi skulle åka färja istället för bro. Av en underbar slump hade Fredrik en provning på Dahlberg i Helsingborg, just denna dag, just vid denna tidpunkt, jag hann innanför dörren men någon minut till godo. Fantastiskt.
En massa öl folk fanns så klart att sitta att trängas/prata med bland annat ett par representanter för Hembryggarbloggen. Det mesta av vad som provades hade jag smakat förr.
Rogue-Jorgen ale
Alesmith IPA
Nynäs DIPA
Mikkeller Drikkeriget DIPA
Southern tier Choklat
Stone Smoked porter
Three Floyds Bourbon Behemoth
och sist men inte minst den fantastiska Flying dog Wild dog barrel-aged gonzo. Kolsvart har jag för mig, arom av choklad och något slags trä (antar att ekfatet inte bara påverkar smak, utan även arom), smakar ungefär som det luktar, men även någon ton av whiskey. Den överlägset godaste imperial porter jag druckit. Till och med bättre än deras Wild dog schwarz. Det känns som att jag blir tvungen att omvärdera detta bryggeri.
''Som vanligt'' fanns det en hel del intressant i denna restaurants ölmeny, te x. en del brygder från det för mig okända italienska bryggeriet Gilac. Thea (4%) hette ölet som naturligtvis kändes tunnt efter alla smakbomber, inte desto mindre uppfriskande dock. Antagligen precis vad jag behövde inför min ensamma färd med färjan till Helsingör och därifrån vidare med tåget ned till Köpenhamn (Nörreport). Majsan och ett gäng till av sångarna satt på Brewpub, självklart hade jag inget emot att bege mig dit för att möta upp dem.
Jag hade stora förväntningar efter vårt trevliga besök där förra året. Första ölet blev William Wallace; tobaksrök i både arom och smak,samt en smak av blandsaft som inte är ovanlig i koppar/rubinfärgade ales. Värsta Brewpubölen hittills.
Cole Porter; Undertecknad är EJ medlem i PDA. Porter har aldrig varit min grej, men den här får sägas vara helt ok, även om den påminner om en färsk Carnegie. Stiltypisk. Kanske håller min gom på att mogna.
Slutligen Atlantic IPA; Härligt blommig humlearom och smaken håller vad doften lovar. Väldigt bra ''session-IPA''. Smakar mycket ''större''. Helt i min smak. Sedan blev det till att promenera ned till Langebro där vi bodde.

1 kommentar:

Fredrik sa...

Trevligt att du kunde komma förbi.