fredag 25 juni 2010

Öl i Alaska del IV-Rivstart

Dagen inleddes med mer promenerande upp till Puben/resturangen Bears tooth där det egna ölet Beartooth X (bryggt på Mooses tooth antar jag) hälldes upp. En motbjudande brun nyans .Luktar yoghurt och trä av något slag. De 10%en känns verkligen av i smaken, choklad, restsötma, alkohol. Ekfatslagrad? någon ton av fruktyoghurt och svavel. Obalanserad. Jag hade gärna ''sett'' mer humle. Måhända klassificeras detta öl som en american strong ale?
Nästan tvärs över gatan låg ännu en bokhandel där en boken Beers of the world inhandlades. Knappast ett måste, men den var billig.
Jag gick hem och vilade/sov lite innan kvällen.

Kvällen liksom dagen fick en rivstart på Sub zero i centrum med Kilt-lifter från Pike; bärnstensfärgad och för mycket sötma för min smak. Lite sträv eftersmak.
Big sky IPA; ungefär som ett wieneröl i färgen, ljuvlig arom. Bristen på kropp gör att den på något sätt känns obalanserad. Granbarr och humle i mängder.
Kenai river Breakfast-beer; kolsvart med rostad arom, smakar verkligen bränt och cigarettrök. Som jag trodde en sweet stout.
Koningshoeven Bock; rubinfärgad med en mäktig skumkrona, luktar som nägot ''äckligt godis''. Lakrits och trä både i smak och arom. Fruktig, bränt, lång eftersmak.
Kenai Summer-ale; svamp, bränt gummi och lite mandel i aromen. Brödig som en kölsch, lite mandelmassa i eftersmaken.
Mer öl än så blev det inte denna dag. Stor show på bussen ''hem'' av en mongolid (eller liknande) elvisimitatör och en helt galet dyngrak urinvånarkärring.

Inga kommentarer: