söndag 27 juni 2010

Öl i Chicago del V-Lugnet före stormen

Dagen började med en lång utflykt till den avlägsna förorten Rosemont där bryggeripuben Ram ligger. Det är en bit att gå från tunnelbanan, men ingenting omänskligt. Varmt och kvavt var det ute när jag äntligen kunde komma i den behagligt tempererade lokalen. Ram är en kedja vars Indianapolis-resturang jag besökte förra året. Hann dock inte prova all öl de hade den gången.
Buttface amber ale; alldeles för söt, majs, brödig eftersmak, dämpade matens hetta på ett föredömligt sätt.
Big red IPA; nugget och amarillo tydligen, ingen höjdarkombination.

Jag gav mig ut i hettan igen och gick tillbaka till tbanan. Väl framme ''hemma'' i Chinatown blev det till att köpa kinamat på Cantinesia. Tog en
Yanjing beer 5,5% medan jag väntade på att maten skulle bli klar. Otroligt ljus och otroligt lättdrucken. Inte så mycket kolsyra som man skulle kunna tro, smakar lite äppeljuice, ingen skunkighet, väldigt ren.

Hotellrummets ''utsikt'' bestod av en tegelvägg cirks en halvmeter från fönstret så det var väldigt svårt att avgöra vad det var för väder innan man gick ut. Iförd jeans och t-shirt (vad annars?) blev det en långpromenad i mestadels ösregn tolv kvarter bort till Villains på Clark street. Här som på ALLA andra ställen med lång öllista jag besökte under den här resan stämde densamma ganska dåligt med verklighetens utbud. Hur svårt kan det vara?
Lager of the lakes från Bells; Brödig, nästan som en kölsch, fast beskare.
EKU Pils från Kulmbacher; underlig men hemsk, jag kan inte riktigt placera smaken, men gott är det inte.
Bellaire brown från Shorts; mycket kaffe och sötma i aromen. Maltig,nötiga toner, en stabil men egen brown. Tobaksrök i eftersmaken.
Founders Dry-hopped pale ale; härlig humlearom, är antagligen helt pinfärsk. Trots all humle finns det tydliga fruktiga toner.
Det hade slutat regna och det var så där skönt ute som det är efter ett reält regnoväder. Skön och uppfrisklande promenad ''hem''.

Inga kommentarer: