tisdag 7 februari 2012

Öl i Norwich

Frukosten var helt ok med tanke på vart man befann sig.
Efter jag checkat ut och tagit tunnelbanan till Victoria station var det bara att sätta sig och vänta på att bussen till Norfolk skulle anlända.
Resan var inget att orda om. Hotellet låg ganska nära buss-stationen så incheckningen var snart avklarad den med.

Första planerade stoppet var The belgian monk, men det var stängt. Istället styrdes stegen till den trevliga Elgoodspuben The reindeer. Ölen som intogs:
Festive feelgood; som vilken bitter som helst (något bättre kanske), något ''sträv'' och med lång eftersmak. Antagligen dagens godaste bitter.
Black dog; något så exotiskt som en mild. Mörk som en brun porter. Blygsamt humlad (som stilen kräver), brända toner, lättdrucken. God öl behöver inte vara stark.
Cambridge bitter; obefintlig arom, skitigt glas, misstänkt syrlig ton, det går att dricka, men absolut ingen jag vill se igen. Alla tre från Elgoods.
Little sharpie från för mig okända bryggeriet Humpty dumpty; gyllene i färgen, men trots det helt klart en bitter. Mycket citrus, relativt välhumlad och brödig.
Freedom Four; metallisk arom, galet mycket kolsyra. Fulöls-smak med inslag av köttfärs, toner av risgrynsgröt, lätt och ganska tråkig. Iskall, kylde ned mig så jag blev tvungen att ta på mig jackan.
Inferno från Oakham; ambitiöst namn på en mellanöl. Bra arom, kryddigt välhumlad och riktigt god och kvalitativ. Hade ölet i fråga inte varit så svagt hade jag gissa att det var amerikanskt.
Trawlerboys från Green jack; kopparfärgad och jordig.
En bra ost-tallrik med lokala ostar intogs även här. Serverades med något så underligt som inlagt päron. Det passade inget vidare ihop, men osten var ju god i alla fall.
Granny wouldn’t like it från Wolf; något så underligt som en påtagligt söt ESB. I think granny would like it actually. Det gjorde jag i alla fall.

Jag tog farväl av det trevlige bartendern och gick mot hotellet för lite vila, men på väg dit ett depåstopp på The champion för en Batemans XB.

Halvtidsvilan blev på hela fyra timmar, så det var inte mycket ''att vinka på'' innan stadens pubar började stänga. En rask promenad påbörjades mot stadens den närmaste av stadens bryggeripubar, men på vägen dit fanns en Weatherspoonspub (The bell hotel) som hade öppet till tolv. Jag fick helt enkelt nöja mig med den.
Wherry från Woodfordes; någonstans i gränslandet mellan bitter och golden ale.
Nog från samma bryggeri; mörk med gräddigt skum, ser ut som en Guinness på håll.
Adnams ''Old ale''; ett par procent till hade fått denna brygd mer i rätt stil. Färgen stämmer dock. Bra kropp (speciellt för ett så svagt öl) och fruktig. Inte illa.
Adnams Spiced winter beer; ljusbrun och verkligen kryddad. Påminner väldigt mycket om Anchors julöl, fast inte lika god och mer välbalanserad.
Slutligen Veto ale från Batemans; ingen arom att tala om, mest tråkbrittisk. Citrus.
Jag åt även på detta hak, en rätt ok stek.
God natt!

Inga kommentarer: