måndag 7 oktober 2013

Öl i utlandet del II-Fantastisk helles

Dagen inleddes med ett fruktlöst irrande mellan stängda ölbutiker (söndag) innan jag kunde slå mig ned på gamla favoritpuben Aufsturz för några öl: Engel Keller-Hell; disig som sig bör, halmgul. Metallisk både i arom och smak. Honungstoner. Balanserad, men ändå ingen höjdare.
Alpirsbacher Spezial; klassisk fulölslook, luktar ej så mycket, som ljus lager gör mest. Ren och hyfsat torr.
Österrikiska Neufeldner s’Zwickl; bärnstensfärgad, underlig arom, smakar dylikt. Svamp, något brödig.

Det var fotboll denna dag så jag gick vägg-i-vägg och såg matchen på ett internetcafe (typ). Två timmar (som jag aldrig får tillbaka) senare var det slut och en kebab kunde intas på ''hemvägen''. En halvtidsvila således.
Jag tog Sbahn till Wilmersdorf och på väg till krogen som var målet för min utflykt fanns en av alla dessa kiosker där en öl intogs. Hampaölet Turn från schweiziska Schützengarten; luktar lite sött. Smakar mest kokos med metalliska toner. Inte så söt som hampaöl brukar vara. Ett uns av skunkighet (nej, inte sån skunk fast man skulle kunna tro det).

Till slut kom jag i alla fall fram till Hell oder dunkel. Maten var mycket tysk och god. Till den utmärkta middagen ett gäng öl: Spandauer Havelbräu; Ofiltrerad, opastöriserad, brödig och underbar. En extremt bra helles. Bästa i stilen jag druckit på några år, om inte någonsin.
Herrnbräu Kristall weizen; syrligare occh fruktigare än de brukar vara, men fortfarande hemsk så klart!
Spandauer ''Landbier''/Dunkel; brödig men med mer beska än deras helles. Knappast stiltypisk, men absolut god. Den lilla mörka malten som använts verkar bara vara för färgens skull. Smakar ''ljust''.
Herrnbräu Hefe weissbier Hell kan omöjligt varit god med tanke på stilen.
Herrnbräu Hefe weissbier Dunkel; till och med värre än deras ljusa veteöl. Riktigt fruktansvärd. Som att bli våldtagen av/med en skumbanan.

På väg från den trevliga krogen snubblade jag över ett annat ställe som hade en exotisk brygd; Colbitzer Heide-Pils; relativt snabbt upphälld. Utseende och smak av klassisk tysk fulpilsner. Väldigt metallisk även om den ej är iskall.

Jag tog en buss till Karl marx strasse, men det var ju på Karl marx allee som boendet låg på. Det här var en helt annan del av stan!
Jag hittade i alla fall en exotisk öl i en kiosk: Weißenoher Glocken hell från Klosterbrauerei Weißenohe; Snygg etikett. Egentligen stabil, men med den grymma Haverbräu i färskt minne är det verkligen illa.
Jag orkade inte irra mer utan tog en taxi ''hem''.

Inga kommentarer: