fredag 7 november 2014

Öl i Amerika's förenta stater del VII-Bryggerier en bit från centrum

Vi hade ambition att åka en bussresa runt på stadens bryggerier som ligger en bit från centrum, men det var problem att boka.
Det blev till att improvisera istället.
Vi tog taxi en bit söderut och började med att äta på något ställe som kändes som en kedja, men som vi aldrig sett förut. Maten var ok, men inte min mage så käket var bara nere och vände en snabbis.
Antagligen tyckte Verkmästaren i magen ej om att jag inte fått öl på flera timmar och sparkade bakut.
Stegen styrdes således till alkoholbutiken Appalachian vintner på Biltmore avenue. Ett digert utbud minst sagt med bla 27 sorters mjöd, varav en på burk. Synd att man hade handlat mer än man kunde bära hem redan.
En bar stod mitt i butiken där det fanns nitton fatöl att välja mellan.
Jag för min del tog: Bells Lager 5%, Stillwater Table beer, Red rocker och Patersbier, båda från Green man.

Inte jättelångt därifrån ligger bryggeriet French broad brewing company som så mycket annat i Asheville har fått namn efter floden som går igenom stan.
Ett litet tap room (eller vad man säger på svenska) finns i anslutning till själva bryggeridelen, men vi satt mestadels på uteserveringen/verandan i eftermiddags-/kvälls-solen.
Hedin som fått behålla sin mat var till skillnad från mig inte så hungrig. Jag var tvungen att äta något, men mat fanns ej så jag fick gå till en restaurang cirka 100 meter bort och hämta något att äta. Tror det var någon sorts kyckling. Väldigt gott och kladdigt.
På det här stället träffade vi Jack som hade varit i Sverige tillräckligt många gånger för att ha lärt sig lite svenska. Han hängde med oss så länge vi var kvar där.
Ett band spelade på en liten scen. Det lät inte helt för jävligt.
Jag intog följande brygder: 13 rebels ESB, Anvil porter, Rye hopper och Zepptemberfest, fast en svagare variant än den på flaska. Vad jag minns smakade det bra.

Vi begav oss till fots till nästa bryggeri vid namn Catawba (valley) och satt i baren till de stängde. Som en pimpad lagerlokal som så många andra bryggerier i USA. Ganska livligt denna fredagkväll.
Följande öl intogs: Quiet rye-ot porter, Mother trucker pale ale och Farmer teds cream ale.
Sedan fick det räcka för denna dag och vi tog en taxi ''hem''.

Inga kommentarer: