lördag 22 april 2017

Öl i Nya zeeland del IX-Långsittning på bonusbryggeri

Min tanke denna dag var att ticka ett par bryggerier på förmiddagen. På hotellet kunde man låna cyklar. Cykeln var alldeles för liten, men jag trampade på i regnet och vänstertrafiken. Till slut nåddes bryggeriet Harringtons, men de visade sig nu bara vara production brewery, det man kunde besöka var numera på andra sidan stan.
Men jag misströstade inte för det, längre bort på samma väg låg Three boys som var öppet och en mixad trepack inhandlades. Där fick jag tips om en närbelägen (nåja) bryggeripuben Cassels & sons som när research gjordes hemma ansågs ligga för långt bort, men nu hade jag ju cykel, de hade öppet så obscent tidigt och så var man ju ändå i krokarna.
Fick fråga om vägen en gång i ett industriområde, men hittade till slut.
Det skulle visa sig vara värt mödan då både maten och ölen smakade bra. Dessutom var personalen service minded på ren svenska.
Följande bärs intogs: Pilsner, Lager, Best bitter, Milk stout, American Pale Ale, Dunkel samt gästölen Kaiser brothers Pilsner, Lotus och Lupulin Effect - Session IPA. Båda från det för mig okända Deep creek.
Regnet hade upphört och jag satt på uteserveringen och kollade mitt kontosaldo. Panik följde. Konstigt nog studsade ej kortet.

Cyklade tillbaka till hotellet, det tog väl drygt 20 minuter. Mycket trafik trots att det borde varit innan rusningen.
Jag tog en Tui Dark i hotellbaren innan halvtidsvila följde.

Därefter blev det till att sätta sig i baren igen och efter några minuter dök även medresenärerna upp.
Någon öl där kostade $6,40 vilket antagligen var resans billigaste öl... men man får vad man betalar för....
Alla olika bärs som intogs i denna bar smakade likadant, bara färgen som skiftade lite.
De var i alla fall: DB Draught, Canterbury Draught, Lion Brown. Alla mellanöl.

Efteråt gick vi och åt på ett asiatiskt ställe i närheten. De hade ingen exotisk eller god öl så det fick bli vatten för min del. Maten var dock till belåtelse.
Sista ölstället denna dag var liksom dagen innan närbelägna Bootleg BBQ co fär jag hann med två öl innan de stängde. Belgian wit från Cassels & Sons, och Minimatta från Yeastie boys. Det smakade bra.
Det blev inte sent denna dag heller, men tidigt.

Inga kommentarer: