fredag 9 juni 2017

Köpenhamn förra månaden del I-2+2+2+2+2+2+1

Dags för ett traditionsenligt vårbesök i Köpenhamn. Jag tog som vanligt tåget ned och började med att gå i regnet till Ølbutikken. Stängt för renovering var det tydligen. Den står numera som ''Out of business'' på Rate beer. Så ingen öl där.
Mötte istället upp the R.A.T.-pack och Johan som hade flugit ned, på vårt hotell.
Vi var bara där och checkade in innan stegen styrdes till Mikkeller bar som var sig likt. Ganska trångt då ingen ville vara ute i regnet på uteserveringen. De sålde ta-med-öl, något jag tror alla i sällskapet nappade på.
Ett par bärs inogs även på plats, Hallo ich bin berliner weisse Apricot från Mikkeller och Soft-spoken från det för mig nya själlandsbryggeriet Alefarm. Det smakade bra.

Till skillnad från de andra var jag hungrig och slank in vägg-i-vägg till det lilla rustika/kitchiga Øl & brød som var stängt i vintras när jag var i stan.
Trodde inte smörrebröd var något för mig, men det fanns inget annat på menyn.
Det var dock helt galet gott (och dyrt). Ett besök här är ett måste för en foodie om man har vägarna förbi. Antagligen första gången undertecknad besökt en michelin-restaurant.
Ett par goda öl blev det så klart till, Astley’s northern hop lager från Mikkeller och Mikkeller Kaffestout.

Jag mötte upp de andra på Mikkeller bar igen där ytterligare ett par fina brygder intogs i form av Forever ever från New york-bryggeriet Other half och Mikkeller bar viktoria origin’ale från Warpigs beläget några kvarter därifrån. Bra grejor det med.
En välbehövlig halvtidsvila intogs härefter på uppskattningsvis ett par timmar.

Jag svor i vintras på att inte mer sätta min fot på Kihoskh, men nu har ju både Barley wine och Ølbutikken stängt ned så...
Men det blev inte så mycket den här gången och det betalades med kontanter så man slapp kortavgiften (vad är det för år?).
Nära Kihoskh finns ett relativt nyöppnat litet ställe vid namn Rbabarrab som jag gillade. Ett par välsmakande brygder intogs där. Tipopils från Birrificio Italiano och Rockstar farmer från Other half/Stillwater. Dock blev det bara två öl här då det tjatades att jag skulle möta upp grabbarna (läs gubbjävlarna).

Det var ju inte så långt att gå till Fermentoren där jag aldrig satt min fot tidigare. Där var det livat.
Tak fanns på uteserveringen som tur var då det var mycket folk där. Ett par fina öl till i form av Fermentoren Kellerbier (oklart vilka som bryggt den) och Turkish slipper från danska Gamma.

Medresenärerna (de flesta i alla fall) skulle handla på Kihoskh, så jag och Richard slog oss ned i baren på Rbabarrab där ytterligare två bärs avnjöts. Birrificio Italiano Extra hop och 20|04 från Brew by numbers.

När de andra kom tillbaka gick vi tillbaka till hotellet... med ett sista depåstopp på Fermentoren där husölet Dad joke avslutade denna långa, men roliga dag.

Inga kommentarer: