lördag 10 juni 2017

Köpenhamn förra månaden delII-Mikkeller&Brus

Dagen inleddes med att Tom bjöd på Grimalkin amorphotron från Gigantic/Half acre. En rivstart med andra ord.

Det var flera evenemang denna dag. Ett skulle börja redan klockan nio på morgonen på Rbabarrab där vi varit kvällen innan. Det för mig okända new york-bryggeriet Barrier brewing skulle ha tap take over. Vi satt säkert där och väntade i över en timme, men bara tre öl ''kom på''.
Nöjde mig med en Icculus kölsch innan jag fick nog av att vänta.

Lite regn även denna dag när jag letade mig norrut. John crabbie & co Ginger beer 0% och King pilsner från Carlsberg intogs på vägen.

Målet med denna promenad var Mikkeller & friends som var terra incognita för min del.
En lång kö som sträckte sig ut på gatan fick man stå i innan man kom ned i källarbaren.
Kön delade på sig, en till en bar till vänster, och en till en bar till höger.
Jag stod uppenbarligen i fel kö, den högra. Där serverades bara en sorts öl (som jag inte ville ha) som dessutom hann ta slut.
Fick återigen nog och gick därifrån, men ute på gatan fanns en annan dörr bredvid den med kön. Detta var Koelschip. Där inne var det betydligt mindre folk och fokus var på suröl och lambic vilket var vad jag var ute efter.
Även uppsalaligan och diverse skåningar var här. Till slut dök även ''mitt crew'' upp. En del väldigt goda öl intogs förstås i form av Raudhetta och Inte bara java, båda från Brekeriet. Ghost ''lambic'' Chardonnay '15 och Noble ghost båda från Bokkereyder. Hallo ich bin berliner weisse Peach och Amoeba Brett IPA, båda från Mikkeller. Bokkereyder-ölen delades på.
Åt på vägen tillbaka till hotellet där en lång halvtidspaus följde.

På kvällen gick jag till bryggeripuben Brus som hade ettårsjubileum med pompa och ståt. Massor av folk i och utanför en stor lokal men (för att vara Europa) många fatöl. Åtta bartendrar slet arslena av sig, ändå fick man ibland sitta med tomt glas. Jag fick sittplats i baren i alla fall.
Bärs som intogs här var: Brett and butter från To øl, Chug norris, Wheat everyday, Was ist los mit dir?, Das weisst nur du och House of vermont. Jag gillade ölen och stället, skulle gärna komma tillbaka.

Avslutade på hotellrummet med en Willemoes Hvede alkoholfri från Vestfyen.

Inga kommentarer: