tisdag 14 november 2017

Öl i Neukölln del I-Äntligen tillbaka i Berlin

En tidig morgon begav jag mig till Arlanda där Tony, Björne och Pütte mötte upp. Höga kusten från Zeunerts fick agera frukost. Riktigt länge sedan man drack en sån. Inte svårt att förstå varför.

Ett par timmar senare landade vi på Schönefeld utanför Berlin. Medresenärerna skulle till en mässa som inte undertecknad var intresserad av. Åkte istället och checkade in på hotellet i stadsdelen Neukölln. Därefter en långpromenad i den strålande höstsolen till Bryggeripuben Brlo med ett litet matstopp på vägen.
Det hade varit en mycket tidig morgon och jag tänkte att en energidryck kunde pigga upp och ge mig lite extra vätska inför kvällen. V+ Energy från Veltins visade sig vara en radler och inte energidryck. Intogs direkt ut flaskan som ett djur. Hemsk.

Kom till slut fram och slog mig ned i baren på detta stora, moderna ställe. Björne och Pütte kom snart och gjorde mig sällskap.
Förutom deras egna öl fanns en hel del gästöl på fat. Följande öl intogs: Berliner weisse, Madame grey, Monohop lager, White ghost berliner weisse från Stone och Überquell Summer wit 5%. Trevligt ställe, men jag var besviken på ölen.

Därefter åkte vi tillbaka till hotellet och tog en välförtjänt halvtidsvila.
När vi vaknade samlades styrkorna över en öl på rummet. För min del Passauer Bullenbier. En helles.

Alla fyra gick ut i mörkret till närbelägna guldhaket Muted horn. Trevlig personal med bra service och bra öl. Litet och intimt. En del öl intogs förstås. För min del Koutská desítka från Kout na sumavě, Wadesda #7 från De la senne, Tilquin Quetsche 5,3%, Jane doe #6 från Dunham, Southern latitude från Fourpure och Tropical platypus från Almanac.

En Grüner Vollbier hell avslutade på rummet. Ingen höjdaröl.

Inga kommentarer: