måndag 16 september 2019

Öl i Ångermanland

Jag vaknade hemma hos svärmor ganska tidigt och begav mig ut på en ordentlig turfpromenad i Eriksberg och dess omgivningar.
Väldigt varmt var det redan på morgonen och man var ganska sjöblöt efteråt. Till slut anslöt Lindha alla tre började den långa bilfärden norrut.
Vid ett lunchstopp på vägen intogs en alkoholfri Sofiero från Kopparbergs.
Entouraget

Efter 50 mil var vi framme i Bysjö utanför Junsele i Sollefteå kommun. Det är verkligen mitt i ingenstans. Knappt att det finns telefon-nät. Vad det finns desto mer av är knott! De trivs inget vidare i solskenet, men där var det alldeles för varmt att vistas. Det var ett helvete med andra ord. Jag förstår inte varför de gillar Norrland.
Anledningen till vår färd till denna gudsförgätna obygd var ett bröllop, men dagen innan var det förfest med en massa folk och även en större fest efter själva vigseln på en loge. Det var ingen brist på öl, men jag hade med mig lite exotiska brygder för att liva upp lite. German coast double IPA från Insel-brauerei, Sagres Bohemia original, Eisbrecher från Barre, Diabolisk från Ängöl, Indulgently crisp experience från Cloudwater/Modern times, Kapittel watou Blond från Leroy, Electric nurse Winter brown ale, Alllsta Session IPA och Uppsala New england IPA. Verkligen högt och lågt i denna brokiga skara öl.

Dessutom blev jag bjuden på ett par exotiska öl av herr Karlsson innan vi skulle åka tillbaka till människobyn. Surf citra från det för mig okända jämtlandsbryggeret Revsund och New mighty mofaza från Jemtehed & brande. Även de hemmahörande i Jämtland. Tack och bock.

Inga kommentarer: