söndag 16 augusti 2020

Semesteröl del VIII-Alkoholisthelgen

Det hade blivit dags för årets upplaga av alkoholisthelgen och Majsan och jag hade smygstartat lite i Bryssel. Marie kom och hämtade oss på Bromma och körde hem oss till henne och Tom och vi satte genast igång att dricka bärs i kvälls-solen på deras uteplats.



Frun plockade fram alla Rodenbach hon hade så paralellprovade vi dem och kom fram till följande:

Caractère rouge 12 poäng

Vintage '17 6  poäng

Alexander 5  poäng

Classic 1 poäng

Det var en ren fröjd att få gotta i sig några liter suröl. Full pott för Caractère rouge.


I övrigt fick jag under denna helg som var exotiskt i mig: Gang gang från Pangpang, Mikkeller Grapefruit, Snöfall från Charlis Brygghus, Kvarnstranden kvadrupel från Nynäs', Blonde Bie, Arcade City stout från Brewdog och Thomas Hardy's Ale från Meantime (nuförtiden?).

När vi kom hem på söndagen fick vi besök och hade smygprovning där vi kom fram till detta:


Mild


Friday Morgan 3-wheeler 4 poäng

Ocean 3 poäng

Tappers Ruby 2 poäng


Ett för mig okänt engelskt bryggeri drog längsta strået i den första mildprovningen jag varit med om.


Belgisk ale


Maenhout Blinde mol 4 poäng

Tongerlo Christmas 4 poäng

Bertinchamps Blonde 1 poäng


En svajig flight med ett riktigt bottennapp i botten.


Suröl


Oud beersel Bersalis Kadet OA 5,5% 6 poäng

Bacchus Kriekenbier 5 poäng

De ranke Vieille provision 4 poäng

Het nest Wild card 3 poäng


Aldrig fel med suröl på sommaren.


Belgisk stark ale


Het anker Gouden carolus cuvée van de keizer Whisky 10 poäng

Chimay Grande réserve Fermentée en barriques 7  poäng

Abbaye des rocs Brune 7  poäng

Rince cochon Whisky 4  poäng

Kustbrouwerij Dune keun 2  poäng


Här var det verkligen högt och lågt. Abbaye des rocs var min personliga favorit, men det räcker inte alltid.


Bonusöl blev det också i form av Deep roots Amber ale från det för mig okända kalifornienbryggeriet Three weavers och Finn Summer wheat. De var ok.

Inga kommentarer: