söndag 25 oktober 2020

Öl i Köln del II-Hot in the city

''Som vanligt'' var det inte ett moln på himlen när jag denna morgon gick ut på en långpromenad i staden och gick över Rhen ett par gånger. När jag kom tillbaka till lägenheten tog vi en uber till Mühlenbar som visade sig ha ändrat sina öppettider så istället fortsatte vi med U-bahn (som var svår att hitta) till den mycket traditionella bryggeripuben Päffgen som bara har en sorts öl, deras kölsch förstås. Både den och maten smakade bra.

Därifrån gick vi till Biermuseum som verkade vara en ölbutik, men vi skulle till en bar. Tydligen finns det både och men baren ligger i en helt annan del av stan så det fick bli uber dit. Skönt att sitta i skuggan på uteserveringen där vi var de enda gästerna. Dock dök det upp fler efter ett tag. Tror inte de servarar mat. Ett par timmar blev vi sittandes där. Då inmundigandes deras Hausbier vars exakta ursprung var hemligt. Det var dock en kölsch som var bryggd någonstans i stan. I övrigt Hövels Original (alt i Köln!) och Krönes Eifeler Landbier från Gemünder brauerei. Åtminståne en av öl-ledningarna här hade nog inte rengjorts på ett tag...


God snabbmat köptes till rummet och till den Schreckenskammer kölsch. Ok brygd.

Vi vilade lite i lägenheten innan det var dags att bege sig ut för kvälls-skiftet. Vi tog en uber till Craftbeer corner som i mitt tycke var det bästa stället vi besökte i Köln. Trevlig personal och bra service. Tror inte de hade mat. Hyfsat med folk en onsdagkväll. Vad blev det för bärs då? För min del: Pyraser Rotbier, Keesmann Hell, Lindenbräu Gräfenberg Pilsner, K från det för mig okända polska Łańcut browar beläget inte långt från ukrainska gränsen, surölen Deli store #5 från Pinta, Can’t stop celebrating och Can’t wait to eat you (kändes underligt att beställa den), båda två suröl från polska Maltgarden. Fina grejor. Det känns som att det var alldeles för länge sedan man var i det sjukt underskattade Polen...

I civiliserade länder kan man köpa med sig öl från krogen vilket vi (?), eller iallafall jag gjorde. Antagligen den första rumänska öl jag druckit. Antiwax Yellow från Bereta. Även första gången jag sett en vaxad burk (!). En väldigt fin pale ale skulle jag klassificera det som. Bra slut på en kul men varm dag.

Inga kommentarer: