onsdag 28 oktober 2020

Öl i Saarland

Det var dags för en ny dagsutflykt. Denna gång 25 mil söderut till gräns-staden Saarbrücken som nästan ligger i Frankrike. I vanlig ordning hade vi vädrets makter på vår sida så det var bara att slå sig ned på Old murphy’s irish pubs uteservering på ett torg. Varsin öl intogs. I mitt fall Vulkan Pale ale som inte var så märkvärdig.

Är det tåget som kommer därborta?

I grannfastigheten huserar bryggeripuben Zum stiefel som ägs av det ''stora'' bryggeriet i stan Bruch. När vi var där hade de för tillfälligt ingen egen öl så vi fick hålla till godo med ägarens öl. God mat på innergården med några öl till som inte var så bra, men det kändes ändå rätt ok då det här var det 500:e bryggeriet jag besökte. ''Jubileumsölen'' var iallafall: No. 1 pilsener, Landbier och Zwickel.

Vi gick tillbaka till Old murphys för en varsin öl till där. Jag tog en Elevation pale ale från det för mig okända irländska bryggeriet Wicklow wolf.

Nästa stopp var en uteservering vid samma torg som nu hade hamnat i solskenet. Karlsberg Urpils och Mooser liesl helles från Arcobräu intogs där. Den här utflykten var längre än den ett par dagar innan så vi drog oss ''hemåt'' rätt tidigt då det var en bit att åka.

Väl tillbaka i Köln gick medresenärerna till lägenheten medan jag återvände till höjdarstället Craftbeer corner där jag träffade på en lokal förmåga som pratade ganska bra svenska. Ölen denna afton var: Easy pale ale från nürnbergbryggeriet Orca brau, kölschen Veedels wiess från Freigeist, berliner weissen Dietrich från Schneeeule i Berlin, hellesen Social drink från Bereta och slutligen surölet Fraugruberlicious Himbeere/Brombeere från Frau gruber. Ok öl överlag. En skön promenad ''hem'' i den behagliga kvällsluften avslutade dagen.

Inga kommentarer: