måndag 27 december 2021

Öl i Friedrichshain

En morgon för några månader sedan befann jag mig på Arlanda och gick ombord på ett flyg ned till gamla hederliga Berlin där den nya flygplatsen nu var färdigställd endast nio år försenad. Från den underjordiska S-bahn-stationen tog man sig smidigt till Ostbahnhof i närheten av ''Holzmarkt 25'' som verkar vara något ''kulturcenter'' som jag antar att lokala skattebetalare är med och finansierar. Där skulle Holzmarkt brauerei husera. Inget jag såg till, eller så hade öppettiderna som anges på nätet väldigt lite med den verkliga verkligheten att göra.

Jag åkte istället till hotellet där Tony mötte upp och vi checkade in.

På kvällen var vi bjudna hem till ett lokalt par (han kände herrn i huset sedan tidigare) och deras katter på middag. Lite underlig, men god hemlagad mat bjöds.

Efteråt gick jag till en liten, men ack så bra bar; Protokoll. Det fanns en (full) uteservering, men ville man sitta inomhus var det vaccinbevis som skulle visas i dörren. Tror inte det fanns något kök, men trevlig och kunnig bartender samt ett stort ölsortiment. Några öl hann jag med iallafall i form av: Blackberry construct från det för mig okända ryska bryggeriet Big village, Hazy like sunday morning DDH sessionIPA från Brewheart, sessionIPAn Whirlwind från Fuerst wiacek och Fuerst wiacek Festbier.

Det var långt att gå hem, men skönt ute och säkert några grader varmare än hemma. På min promenad genom natten kom jag till en av alla dessa ''tobaksaffärer'' som aldrig verkar stänga. Avslutade med en Drachenseidla unfiltriertes bernsteinfarbenes kellerbier från (Brauerei leonhard) Schübel bräu på en av dessa.

Inga kommentarer: