tisdag 28 december 2021

Öl i Gesundbrunnen

Det var hyfsat tidigt när jag gick ut och turfade i solgasset. Kom till slut fram till ett riktigt sunkhak som hade Berliner bürgerbrau Pils till en överkomlig slant. Maten såg jättegod ut och luktade fantastiskt, men bara en öl för mig denna gång. Sparade mig nämligen...'

...till saluhallen Markthalle neun där bryggeriet Heidenpeters huserar. Tony anslöt här och vi åt gott... och åt ännu mer. Till allt det goda ett gäng öl så klart i form av: Session IPA 4,5%, Pilz (notera den fräcka dansbands-stavningen), Hell, American Pale Ale och Hazy heidi. Det var verkligen goda öl med. Har druckit en del öl från dem förut inte varit så här imponerad. Det smakar bäst vid källan tydligen. När vi satt där kom det en dam och kollade våra covidbevis. Man fick handla i saluhallen som ovaccinerad, men inte sitta ned och äta/dricka. Trevlig bartender på detta ställe som jag gärna återvänder till. Därefter unnade vi oss att åka tunnelbana tillbaka. Halvtidsvila följde.

På kvällen pallade inte gubben gå ut så då fick jag göra det själv.  Första stoppet var ett snabbmats-ställe på vår gata. Ingen mat för mig, men en V+ curuba om är någon slags ''imperial radler'' från Veltins. Tror det smakade alkoläsk.

Nästa stopp var baren/puben Offside. Sportbar möter brittisk pub. Flera olika champions league-matcher på olika skärmar i lokalen. Kanske var det därför det var ganska mycket folk denna tisdagkväll. Resten av kvällen tillbringades här med uteslutande öl från brittiska öarna och god chili con carne. Aftonens brygder var: Cairngorm Black gold traditional scottish milk stout, Red macgregor ruby ale från Orkney, O'hara's Irish red, old alen Dark island dark ale från Orkney, Electric boogaloo passion friut lil NEIPA från Tiny rebel, Sheepshaggers gold från Cairngorm och Tiny rebel Key lime lager. Det mesta smakade väldigt bra. Inget ont om tysk öl, men det var kul med lite omväxling. Inte långt att spatsera ''hem'' därifrån.

Inga kommentarer: