tisdag 12 juli 2022

544

Var ute i skärgården en regnig dag och turfade. När jag kom till stan blev det ett improviserat besök på Blå dörren vid Slussen. Blå dörrens lager från Nils oscar avnjöts där. Stabil och ren.

Gick sedan vidare till Gamla stan och den för mig nya  bryggeripuben Vört belägen i Munkbrons brygghus gamla lokaler. Jag var inte runt och tittade i alla skrymsklen, men tror de höll på och bygga så hela stället var nog inte öppet vid mitt besök. Frun slöt även upp här. Ölen var dessa: Helles; väldigt ren och stiltypisk. Ett skolexempel på denna öltyp. IPA 6,2%; bärnstensfärgad. Känns trörr och blek. Maltig eftersmak. Kanske någon % till skulle hjälpa. Morpheus Wit från Alvinne; ser mer ut som kellerbier än wit. Lite diskmedel i aromen. Syrlig (som den tydligen ska vara), heller det än att det smakar hefe som alltför många öl i belgiska stilar gör.  Melkers tjeckisk pilsner från Uppsala brygghus; luktar kokta grönsaker och ''smaksatt'' diskmedel. Inte särskilt stiltypisk, men endå hyfsat rena smaker.

Hungriga hade vi blivit och det blev ett stopp på Akkurat på hemvägen för att åtgärda detta. Maten var i vanlig ordning lysande och till den: Albion new school english pale från Ridgeside, Dunkel vår från Oppigårds och Emotional camel simcoe & mosaic pale ale från det för mig okända liverpoolbryggeriet Azvex .

Inga kommentarer: