måndag 8 juli 2024

Öl i mörkaste Småland del III-Bonusdagen

Det var soligt och omgångs-start så jag lånade en cykel på hotellet och drog en ordentlig turfrepa. Låshäng på ''Biskopen'' när de öppnade på eftermiddagen. Det var meningen att jag skulle gå på allsvensk fotboll men nu satt vi fast i Växjö så det var bara att gilla läget och se matchen i telefonen istället. Förutom en fantastisk match var det även god mat och till denna öl i form av: Dacus german pale ale från Emmaboda, Gold 'n' gose från Overtone, Hands IPA från Beak, Omnipollo (Fantom) IPA och Lindemans Apple 4%.

Kvällen var ung så det blev en liten cykeltur till tills regnet började vräka ned. Sökte då skydd i en bar och förbarmade mig över ett par flasköl i form av gosen Kallsup från Omaka och Hyttpilsner från det för mig okända Kosta bryggeri beläget fem mil öster om Växjö. Tydligen samma ägare som glasbruket med samma namn enligt bartendern. Regnet ville inte sluta så jag fick cykla tillbaka till hotellet i ösregnet. Nästa dag började vi stångas med Växjö kommun, transportstyrelsen och macken som hyrt ut bilen. Det slutade med att vi fick ta tåget hem gratis, blev ersatta för en hotellnatt och att frun missade en dag på jobbet helt i onödan. Grejorna som låg i den beslagtagna hyrbilen fick vi tillbaka flera veckor senare.

Inga kommentarer: