söndag 3 mars 2019

Öl i Arizona del V-Körv&Lost leaf

Markus var trött eller nåt så jag och Tom gick själva till bryggeripuben Mother bunch där vi tog några kalla. Ganska litet ställe med en stor ö-bar. Högt till tak. Undrar var det varit tidigare där. För min del blev det: Piñaloca pineapple gose, Mounds stout, Lodgepole light från Prescott. Inte fantastiska öl.

Anledningen till vårt besök i ''öknen'' var Arizona beer week. Där festivalen dagen innan var det största evenemanget. Denna dag var det ett korvevenemang på vad väl får beskrivas som en halvsnobbig gastropub vid namn The porch. Medresenärerna hade annat för sig så jag tog själv en Uber dit. Det fanns fem olika full-size korvar att välja på och dessa skulle ''paras'' med ett specifikt öl. Bara senap på korvarna. De flesta öl var från Tempe-bryggeriet Huss som hade en representant som gick runt och delade ut freebies. Fick ''bara'' i mig tre korvar. Inte fantastiska pairings, men det var inget som skar sig heller. Bärsen som intogs var iallafall Scottsdale blonde, Magic in the ivy och Papago orange blossom (bryggs hos Huss) till korvarna och Chronic från Pizza port som ''bonusöl'' utan slang. Goda öl.
Ytterligare en Uber tog mig tillbaka till motellet där ljuvlig halvtidsvila följde.

Gubbarna var ute på ännu en dagslång bryggerihopping medan jag gick till den väl insuttna baren Lost leaf. Ett litet ställe som skryter med att man har band 365 dagar om året utan att ta något inträde. Ett (pop-)band och en soloartist lirade denna kväll. Musiken var på en behaglig ljudnivå så man kunde höra vad folk sa (ja, jag är gammal). Trevlig personal, gäster och (åtminstone den ena akten) artister. Ett riktigt mysigt ställe. Kanske en handfull fatöl, men det fanns desto fler burkar/flaskor.
Jag blev sittandes länge där och fick i mig: Four peaks White ale; doftar och smakar någonstans i gränslandet mellan tysk och belgisk veteöl. Drickbar, men inte min grej.
Lumberyard Red; bärnstensfärgad, sträv och något tvålaktig. Oregano i eftersmaken. Jag skulle velat ha mer smakhumle eller mindre bitterhumle.
Seaquench sour från Dogfish head; ljus och balanserad stiltypisk gose. Helt ok.
V. beauregarde blueberry sour ale från College street brewhouse & pub; ganska ljus och disig. Luktar sött och diffust fruktigt. Inte särskilt syrlig. Lite blåbär i eftersmaken. Annorlunda och ok.
Four peaks Peach ale; smakar lite som inlagd persika, söt, snäll och lite obalanserad.
Mother road Kölsch style ale; som vilken kölsch som helst, men inte ren i smaken, så ingen rekommendation från mig. Cool burk.
Wht chclt från Sonoran brewing company; luktar chokladpudding, men ser ut som en IPA, Smaken är även den chokladaktig. Överraskande god.
Nooner Pilsner från Sierra nevada; smakar ''modernt'', men ganska söt för stilen så inget för den som gillar tysk (snustorr) pilsner, Jag gillade den dock.
Över lag goda öl.

Det fanns ingen mat eller food truck, men på andra sidan gatan låg en mexikansk restaurant där väldigt god mat intogs tillsammans med  La chela de chelo från Chelos som enligt personalen bryggs någonstans i New york. En lätt ljus lager.

Jag gick tillbaka till Lost leaf och avslutade med Helles belles från Ninkasi och Full sail Sesión mexican lager som båda var ljusa underjästa ok öl.
Kul kväll, och skönt att få lite ''me time''.

Inga kommentarer: