lördag 19 oktober 2019

Öl i Breda del IV-Många små öl på Grote markt

Jag åkte ganska tidigt till grannstaden Tilburg några mil österut. Bara turfande och ingen öl. Dock en underlig buffe.
Knallade runt i några timmar medan poängen trillade in.
När jag kom tillbaka från den lilla utflykten blev det ett besök på Walkabout på Grote markt. En pub med australiensiskt tema där studenter brukar hänga. Eftersom det var så tidigt slapp man lyssna på deras ungdomliga livsglädje. Badgast American wheat ale från Kompaan och Krush från det för mig okända australiensiska bryggeriet Kaiju. Rätt så bra öl.
Halvtidsvila följde.
Någolunda utvilad begav jag mig till bryggeripuben De boterhal. Även det på Grote markt. Deras öl går under namnet St. joris.
Slog mig ned i den långa baren på detta turistiska lite finare ställe. Som vanligt fick jag i mig en hel drös olika brygder i form av: Witte geit, Seumerfeugel från Texels, Kompaan 070, Weerloos blondje, De brabandere (Petrus) Wild funky wit, Jetlag NEIPA, Pomelo IPA från Noordt, Nitwit fråm De eeuwige jeugd, High hops 6 från Brouwerij Maximus, Witte anker Hopwit och Saisonnière från Urthel. Inga vidare öl faktiskt. Ok mat har jag för mig och ''sådär'' service.

Nästa stopp var Samsam som besökts ett par dagar tidigare. Servicen var betydligt bättre vid detta besök när det var annan personal i baren. En bunt öl blev det även på detta hak, nämligen: Amstel Bright från Heineken, Funky falcon från Two chefs, Hoppakee från Kraftbier och Gouwe ouwe ijsbeer från De blauwe ijsbeer. Ölen här var inte heller så bra.
Det fick räcka så för denna dag.

Inga kommentarer: