måndag 21 oktober 2019

Öl i Breda del V- Brewda

Jag tog bussen till förorten Oosterhout norr om stan och tog alla turfzoner som finns där. Unnade mig ett stopp på mysiga och väl insuttna Café de beurs. Deras ölsortiment fick mig att vilja stanna kvar, men denna dag fanns det en tid att passa så det blev tyvärr bara en öl, deras egna Beurs Saizoentje. Oklart vart den är bryggd. Väldigt trevlig personal.

En buss tog mig tillbaka till Breda och bryggeriet Frontaal beläget strax norr om stationen. Det var dags för deras årliga festival Brewda. 14 bryggerier från åtta länder fanns representerade. Undertecknad hade bara hört talas om hälften. Det var pollettsystem som gällde, det dummaste dylika jag varit med om. Ölen hade olika priser, de kunde kosta en vit, en vit och en röd eller en vit och två röda. Dessutom kunde maten kosta ytterligare kombinationer... galenskap. Festivalen var utomhus, men det regnade till och från hela tiden tyvärr. Det var ändå väldigt trevligt.
En hel hög med öl fick jag i mig  i form av; Road trippin' och Bull's parade från 4 islands, Wiess från Duits & lauret, Papa NEIPA och Roffa x utca från Eleven, Road Hop on saison, Revisor, Amber, South 2019 4,8% och East 2019. Alla fem från Frontaal själva. Herr lager, Hazy queen NEIPA och Rebel berry från Horizont, Berlin berlin 4,7% från Oersoep, Atalanta tart plum saison från Orpheus,
Ich bin Raspberried och Maltazar the 1st från det för mig okända franska The piggy brewing company, Cavallaro från Uiltje och People money space time från Verdant.

Inte långt från festivalen låg en pizzeria. Jag tog en fiskburgare och drog vidare till Samsam som besökts dagen innan. En flaska More dry and sour than your mother in law saison från The flying dutchman avslutade dagen. Inte speciellt god.

Inga kommentarer: