torsdag 6 januari 2022

Öl i Franken del I-Kärt återseende av Nürnberg

Kyrka i Berlin.

Det var mulet när jag gick ut och turfade någon timme. Vid återkomsten till hotellet gick vi vidare till Hbf för vidare färd med tåg 44 mil i sydöstlig riktning. Tåg är ofta snabba i Tyskland, så inte den här gången. Det var något fel så vi anlände Nürnberg ganska försenade. Hotellet var ganska nära stationen. Väskorna dumpades på rummet och bröderna gick passande nog till bryggeriet Bruderherz på en gågata innanför stadsmuren. Det var främst mat vi var ute efter och köket var inte öppet men varsin Mia lager hällde vi i oss iallafall.

På en traditionell resturant i närheten fick vi i oss lite ordentlig mat iallafall. God öl till i form av Veldensteiner Landbier från Kaiser bräu.

I samma gränd låg ett underligt ställe som hette Balkon. Mycket folk. Tror inte man kunde sitta inomhus. Ett par stolar och ett litet bord fanns till oss iallafall. Två öl intogs. Nikl-bräu Helles Zwickelbier och Gansbräu Rot-bier. Otroligt att lager kan smaka så gott, men är man i Franken så är man antar jag...

Sammarbetsbrygd av alla stans bryggerier.

Gubben gick tillbaka till hotellet (tror jag) medan jag fortsatte tillbaka upp till Bruderhertz. Tror inte det stället fanns när ni var i stan sist för elva år sedan. Stort ställe som förutom ett par egna öl även har en del relativt lokala gästöl. Blev sittandes där några timmar inmundigandes: Wettelsheimer Wet premium pils, Winkler Kupfer spezial, Zusammen halbe där stans nio (?) bryggerier hade bryggt en helles tillsammans, Roter lui och Landwehr-bräu Hell. Bra öl över lag tyckte jag.

På hemvägen blev det ett depåstopp på Dominos och hade inte en tanke på öl. Men i Franken finns det till och med exotisk öl på denna pizzakedja. Zirndorfer Landbier intogs direkt ur flaskan som ett djur medan jag väntade. Det fick räcka för denna dag.

Inga kommentarer: