lördag 12 mars 2022

Öl i København K del I-Är ni inte uppe än?Jag är uppe än!

Som så många gånger förr begav jag mig i svinottan till Arlanda där en Wisby Lager från Gotlands bryggeri fick agera första frukost den var överraskande bra. Är inget stort fan av att flyga, men när den här resan bokades fanns det inte direkt-tåg till Köpenhamn så det fick bli miljöbovs-alternativet. Väl framme på Kastrup öste regnet ned. Tåget (toget) tog mig till København H där det inte var långt till hotellet där Richard och Tom hade checkat in dagen innan. Det var så tidigt att frukostbuffen fortfarande var öppen så det var bara att ta för sig av godsakerna.

Tidigt.

Jag hängde på mig ryggsäcken, fällde upp paraplyet och trotsade höstrusket. Målet för vandringen var Mikkeller & friends bottle shop i saluhallen Torvehallerne. Det var något exklusivt flasksläpp och en hiskerlig kö. Tog det hela med ro och slog mig ned bredvid butiken med ett glas Le petit pale ale 5,5% från Åben. Kön hade nu lugnat ned sig, men det var förtfarande hyfsat med folk på den lilla butiksytan när jag gjorde av med alldeles för mycket pengar, men det finns ett knep för att inte få alltför mycket ångest över detta. Man låtsas helt enkelt att det är svenska kronor och priserna känns nästan rimliga.

När jag lallade runt i Torvehallerne föll mitt öga på en lång rad flaskor från det för mig okända Bryghuset Møn. Det var bar att slå sig ned och börja rensa med andra ord då inget annat var riktigt planerat den dagen. Ölen som intogs var: Grønjægers pilsner, Rytzebæk pale ale, Fanefjord Pilsner økologisk, Ulvshave hindbær blanche økologisk, Kong hunos klassisk økologisk, Sommerspirets Lakrids stout (som nog var den bästa i mitt tycke) och Liselund India Pale Ale. Regnet hade äntligen upphört och solen strålade nu. Jag hade fortfarande inte gått och lagt mig ''efter dagen innan'' så en halvtidsvila var väldigt välbehövlig och det blev några timmar i hotellsängen.

På kvällen sammanstrålade jag med rumskamraterna och att par andra bekanta på den trånga källarpuben Peder's. Där var det glada miner och en del fylla, men de flesta var bara glada. Vi blev sittandes där ett bra tag och jag fick i mig: Happy pils från Brlo, Gamma Adhesion, Cresting wave och Mxt frm. Båda saisons från Jackie o's. NEIPAn Power moves, surölet Booghina, NEIPAn Purple starfish och Mango freeze. Alla fyra från Aslin. Tror jag gillade alla öl där.

På ''hemvägen'' tog vi ett depåstopp på Taphouse och tog varsin öl. För min del APAn Suspended in pop från Siren. Det var en lång dag, men till slut tog den slut och man kunde få lite mer välbehövlig sömn.

Inga kommentarer: