måndag 28 mars 2022

Öl i Västerbotten

Jag tog tåget till Uppsala en morgon. Det var ganska försenat. Väl framme hämtade frun upp mig med med bil. Efter uppskattningsvis 654 års äktenskap var det dags för vår första bilsemester tillsammans. Vi stannade och åt i världsmetropolen Kvissleby utanför Sundsvall, men ölsortimentet lämnade mycket att önska så det fick bli ett alkoholfritt alternativ. Nästa stopp var Umeå där vi checkade in på hotellet i snöstormen.

Det var fyra år sedan jag var i stan. Gillade det på sommaren, men nu var det snöstorm istället. Huvudsaken man slipper mygg. Vi tillbringade kvällen på mörka källarpuben Rex. Rätt bra ölsortiment, men stockholmspriser. Inte så mycket folk en vanlig tisdagkväll. Ölen denna afton var för min del: surölet Dragon queen från Ten hands, surölet The big mjau theory från Fermenterarna, Vithatten friskt veteöl från Westerbottens bryggeri, Kåtöl Dark lager 4,8% från det för mig okända Norrlandsbryggarna beläget 23 mil nordväst om Umeå, saisonen Roi de la rhubarbe (rabarberkungen) från Stockholm/Jester king och saisonen Stockholm Cuvée classique. Bra öl över lag men Dragon queen stod verkligen ut. En riktig käftsmäll av syra. Det räckte för denna dag.

Inga kommentarer: