onsdag 16 mars 2022

Öl i Aarhus

Morgonen randades och våra vägar skildes åt. Rumskamraterna flög norrut medan jag tog tåget till Danmarks näst största stad Århus. Det var tretton år sedan sist. Kände inte alls igen mig. Det var mulet och ett bra tag kvar till det var dags att checka in så jag gick in på Aarhus streetfood. Ett stort foodcourt där det skulle finnas en bra bar. Såg den inte först utan tog en Tuborg Rå från Carlsberg på ett annat ställe.

... men till slut uppenbarade sig Ølfred med sitt digra ölsortiment. Det var ingen direkt rusning denna söndag. Det var svårare att bestämms sig för vad man skulle äta än dricka men till slut föll valet på något grekiskt. Ölen till var: Sour suzy från Lervig, The stonewall inn (if you know you know) IPA 4,6% från Brooklyn, pale alen Street ale från Aarhus bryghus som jag antar bara finns där. Stolen red berries från Åben, Grey monkey mango IPA från det för mig okända lokala Humleland.

Solen sken nu när jag bar min väska till boendet. Sov ett par timmar innan en rums/sur-öl i form av Adele '15 från Penyllan öppnades upp och allsvensk fotboll avnjöts på en lånad surfplatta.

Jag gick tillbaka till Ølfred och hann med ett par underjästa segeröl innan de stängde. Ebeltoft Helles och Anarkist Motueka lager från Albani. De var ok.

På hemvägen skådade mitt norra öga en exotisk öl i en bar/restaurant således slank även en Viva classic från Jacobsen ned.

Något kvarter därifrån fanns en mörk väl insutten pub där ytterligare en exotisk brygd lokaliserades. Wienerölet 1883 från Carlsberg. Det fick räcka så denna dag.

Inga kommentarer: