torsdag 17 mars 2022

Öl i Aalborg

Det blev en rejäl turfrunda medan solen var på väg upp och det var lite kyligt. Hämtade därefter bagaget och gick till stationen för vidare färd norrut. Tolv mil närmare bestämt till landets fjärde största stad Ålborg. Det var tretton år sedan sist, men jag kände faktiskt igen mig lite. Handlade lite mjöd på väg till hotellet. I receptionen såldes exotisk men kall fulöl och jag slog till på en burk Royal Pilsner. Oklart vari det kungliga ligger. Har svårt att tro att någon i kungahuset tar i detta blask med blåstång.

Jag gick ut igen och snubblade över Søgaards bryghus. En centralt belägen och ganska stor bryggeripub som hade många egna öl. Det var inte mycket folk där för lunch denna måndag. Minns inte vad som åts men ölen var iallafall: Jomfruhumle; luktar och ser ut som vilken pilsner som helst. Ren i smnaken, men för klent humlebett. Snakebite; som hemmagjord vinbärs-saft med skum. Röd med låg kolsyrenivå. Jag hade inte anat att det var alkohol i (4,6%). Classic; nästan mörk som en dunkel. Luktar illa. Sträv, smakar mörk malt på ett väldigt dåligt sätt. För tankarna till utedass. Ett riktigt bottennapp. Klosterbryg; Rubinfärgad, maltig arom men tonen av utedass finns här med. Lite sträv, behöver mer både smak och aromhumle.

Gick tillbaka till hotellet och tog någon timmes ''ögonvila''.

Kvällen tillbringades på en bar me det fantasifulla namnet London pub. Liten och ganska mörk med fotboll på tvn. Inte så mycket folk men inte tomt heller. Jag tog några bärs i baren i form av Red noir från det för mig okända irländska Yellowbelly beer, Ice breaker pale ale från Greene king och Konrad Premium 4,2%.

Det fanns ingen mat där, men på en pizzeria i närheten intogs ljusa lagerölet Himera från italienska Semedorato till god pizza.

Jag gick tillbaka till London pub och avslutade kvällen där med: IPAn Escape pod från Fanø/Dry & bitter, One more minute och Kaiser clone. Båda IPLs och båda från Brewdog.

Inga kommentarer: