tisdag 24 maj 2022

Göteborg beer week del I-Helkväll

Jag begav mig i svinottan med tåg ned till Göteborg där Beer week hade smygstartats dagen innan. Började med ett besök på Ölstudion följt av en burgare inte långt därifrån. Spatserade sedan upp till Avenyn och slog mig ned på Wärdshuset tullen där jag hann med en hel drös öl i form av: ölveckans officiella öl Gbg lager från O/o, NEpale alen Shine 5% från Dugges, berliner weissen Mango colada från Brewski och Talus dream DDH NEIPA från Friends. Det var väl inte de mest fantastiska öl jag druckit.

Turfade mig västerut och fick trevligt sällskap av vildapeln. Planen var att möta upp Tom på O/o bar som skulle ha tap take over, men de hade strul med faten och öppningen var uppskjuten ett par timmar. Som tur är är det inte långt till trevliga Haket som precis öppnat så vi sammanstrålade där istället. Några bärs fick det även plats för där: Hazy afternoon från Svartberget, gosen Flipper från Duckpond och dry stouten Black marble från irländska Sullivan's. Gillade dessa brygder bättre.

Nu hade själva evenemanget dragit igång, men det var väldigt trångt i den lilla baren. Var hungrig och lät Tom slå sig in och kriga om platser medan jag i lugn och ro satte mig på den tomma pizzerian vägg-i-vägg och åt en väldigt god pizza. Han hade varit duktig så var bara att gå in och sätta sig i trängseln. Evenemanget var en tap take over av det för mig okända danska Bad seed brewing ett par mil utanför Ålborg. Öl för min del var: Rauchbier, sessionIPAn Miracle aligner och Neu pilsner. Inte bara Tom som slöt upp här utan även Roger och någon ny götaländsk förmåga. Vi var med alla fyra resten av kvällen. Ok öl, men framförallt hade vi kul.

Nästa stopp var Ostindiska ölkompaniet som var nytt för mig. Vi tog bara en snabb öl, men fokus verkade vara mer på mat här. Helt klart ett besök dock om man bara ska ha ett par bärs. Goda pale alen Taco taco från Fermenterarna nöjde jag mig med.

Kvällen var inte slut där utan Hagabion blev sista stoppet. Surölet Jag väntar i hörnet vid elmeleven från Stigbergets/Elmeleven och gosen Margeux från Stigbergets avslutade denna mycket muntra afton. Jag hade fortfarande inte gått och lagt mig från dagen innan, trots det blev det ändå sent.

Inga kommentarer: