fredag 6 maj 2022

Öl i Vilnius del III-Trevlig dag

Precis som dagen innan blev det en ordentlig turfrunda till fots denna förmiddag. Jag råkade snubbla över en pub i kedjan Alynas långt från centrum. Det verkar vara en sportsbar. Sunkigt, men ändå schysst på något sätt. Bara jag var där. Skulle gärna suttit kvar, men hade bestämt träff med frun annorstädes. En Alyno Blanche var allt jag hann med, men det fanns mycket exotisk öl och olika ölkorvar där. Ångrar i efterhand att jag inte försökte lura dit henne istället.

Mötte upp frun i centralare delar av stan och vi gick till Alaus namai som besöktes några gånger vid vårt förra besök i Litauen. De hade väldigt billig och helt ok dagens men portionerna var inte så stora. Vi blev sittandes åtskilliga timmar inmundigades: hellesen Švyturys Ekstra Draught, Nuogas ruonis biere brut från det för mig okända klaipedabryggeriet Raudonų plytų Perkus bitter, Pekla dry stout, Brizas APA, pale alen Galve, Stintinis och Spyglys sessionIPA. Alla sex från Pilialauki.



Halvtidsvila på hotellet följde. Vi inledde kvällen på bryggeripuben Leičių bravoras och tog ett par bärs till. För min del Pale ale och Stout.

Nästa stopp var Queensberry. En stor turistig gastropub med väldigt mycket öl att välja på. Framför allt inhemsk. Eftersom vi hade käkat var det mer fokus på öl. Dessa intogs: Leičių bravoras Pilsner, Gubernija Pilsneris bohemijos och Visa-ginnes sweet stout från Bear & boar. Sen stängde de och vi fick gå ''hem''.

Inga kommentarer: