torsdag 1 december 2022

Öl i Zagreb del I-För varmt

Jag begav mig tidigt till buss-stationen med u-bahn. Bussen var väldigt försenad men dök till slut upp och tog oss de 31 milen, först genom Slovenien (där såg fint ut) och sedan till Kroatiska gränsen där alla först fick gå av och visa pass för att komma ut ur Slovenien för att sedan gå ombord, åka 100 meter, gå av igen och visa upp sig för att kroaterna skulle släppa in oss. Omständigt, men det skulle bli värre... Från gränsen var det åtta mil ned till huvudstaden Zagreb som var resans huvudmål. Det var 32 grader när jag gick i mina svarta långbyxor till lägenheten som hyrts. Man behövde inte frysa och det var ju skönt. Efter att ha dumpat bagaget i lägenheten begav jag mig ut till Beertija. Det fanns bar och toa inomhus en trappa ned, men vädret var så fint att ingen var där. Istället var det den stora trädgården på gatuplan som gällde. Riktigt stort sortiment av mestadels inhemsk öl så för mig som aldrig satt min fot i Kroatien var det lilla julafton. Jag fick i alla fall i mig: Pulfer Ziher Pale ale 5,5% och saisonen Leggero. Båda från det för mig okända lokala
Pulfer brewery
, Zmajska pivovara Pale ale och Malastrana Original pils från tjeckiska Interpivo. Ingen vidare nivå på brygderna men schysst ställe. På ''hemvägen'' passerades en Spar-butik där lite allt möjligt inhandlades. Halvtidsvila följde.

Bäst man aktar sig.

Kvällen tillbringades på en bar med asatema vid namn Valhalla. Riktigt schysst ställe. Inte så stort, hyfsat välbesatt denna tisdagkväll. Jag var kvar till de stängde. Hängde med några andra soloresenärer där. En tysk, en kroat från annan del av landet och en skåning (walks in to a bar). Ett gäng öl intogs förstås. För min del: Therapy session IPA från Zmajska pivovara, Nova Runda White guava sour, Garden Pale ale, Zmajska Pils, Pop lager från Varionica, Mlinarica Vienna lager, belgiska alen Chouffe 40 ans, Pulfer Pineapple och Pulfer Peach & apricot. Bra öl över lag. Glatt överraskad av de inhemska brygderna denna afton. Behaglig promenad ''hem'' i den ljumna kvällsluften.

Gammalt tåg vid centralstationen.Galet varmt.

Jag köpte med en New england Pale ale #08 från Garden/Drop project som fick bli sängförare.

Inga kommentarer: