söndag 16 april 2023

Öl i DC del VII-Liten hembryggarträff

Vi hade lite olika program för dagen men sammanstrålade på bryggeripuben Capital city där man fick skydd från regnet. Mat och öl beställdes in. Öl för min del var: portern Black ox från det för mig okända virginiabryggeriet Old ox och Väsen Festbier. Åt där några dagar tidigare, då var maten godare än den här gången, men bättre öl vid detta besök.

Tom skulle iväg någonstans medan jag och Pütte åkte iväg på en hembryggarträff. Det var inte många ''utställare'' i den mysiga trädgård/innergård där hembryggarna huserade denna kväll. Temat var att klona en lokal brygd. Eftersom vi var långt ifrån lokala hade vi inte koll på hur det skulle smaka utan röstade bara på vad vi tyckte bäst om. Det fanns även en bar med just lokal kommersiell öl. Där gick vi lös. Jag för min del intog: Chamolite blond ale från Urban garden, Hypebiscus pale ale från Sankofa, ljusa lagern Senate beer från Right proper, Lime hibiscus rickey sour ale från City state, Zingabier ginger golden ale från Black viking och Worldwide american pale ale från Soul mega. Ok öl över lag. Det här var det första evenemanget i ''DC beer weekend''.

Lite senare sammanstrålade hela styrkan på utmärkta puben Churchkey en våning över gatuplan. Där fanns något för alla och vi blev sittande resten av kvällen. Lång bar, ganska mörkt och lång öl-lista. För mig blev det denna afton: Perennial/The civil life ESB, Prima pils från Victory, märzen Festooning och surölet Tracery. Båda från Grimm. Det fick räcka för denna dag.

Inga kommentarer: