onsdag 28 november 2007

Öl i Wien delII-Bärs

071124:Eftersom ölinhandlingen hade uteblivit på fredagen gled jag ut ganska tidigt för att hitta någon vettig affär som tillhandahöll någon jäst maltdryck. Efter idogt promenerande hittades en''Spar Gourmet''-butik som hade en del exotiska flaskor.Ganska tungt att bära och antagligen inte värt mödan. Tillbaka på hotellet sov jag några timmar innan det var återigen var dags att bege sig ut. Denna gång till ett nöjesfält där det skulle finnas ett par hak som inte hittades.
Åkte istället tillbaka till centrum där bryggeripuben1516hittades.All öl var ofiltrerad&opastöriserad,vilket alltid är trevligt.Den första ölen var''Lager''.Hade väntat mig mer av den.Har druckit bättre ofiltrerad lager i Tyskland.
Pratade lite med bryggmästaren som bla sade att dom bara bryggde1000hl/år&att allt som bryggdes såldes där.Enlitersflaskor fanns till salu,men jag hade ju redan handlat&det känns för stort för att ta med på flyget.En hefeweizen vid namn Dry weizen fanns även.Ganska mycket skumbanan&helt ok.
En fin välbalanserad brygd vid namn Sven's Bavarian helles.Gjorde den utsökta hamburgertallriken sällskap.
Något så ovanligt som en österrikisk stout;Yakima Stout.Lättdrucken men god stout med lite kaffesmak och en del efterbeska.
Ännu ett överjäst öl var Poacher pale ale'07som smakade väldigt bra som omväxling till all lager man druckit.
Till sist en Black'n tan som troligen var en blandning av Yakima&lagern.Kommer dock inte ihåg hur den smakade.
Jag åkte åter igen''hem''&strategisov i några timmar för att orka med kvällen.

Betydligt piggare&nyktare var siktet var inställt på7sternbräu på Siebensternstrasse.Trevlig lokal med en lång bar.Något som var mindre trevligt var deras chiliöl som var minst lika hemsk som den amerikanska chiliöl som man drack i Göteborg för ett par år sedan.Starkt.
Wiener Helles var bättre,men inte bra i mitt tycke.Lite tråkig.
Hanf betyder hampa. Har druckit tyskt hampöl förr och jag har för mig att det var bättre än detta.Inget vidare.
Prager Dunkles var enligt min mening det bästa huset hade att erbjuda denna kväll då rökölen var slut.Som namnet skvallrar om en dunkel.Krämig&lite stoutaktig.
De många ölen hade tagit ut sin rätt&det var dags att vända hemåt,men i ett fönster skådades en skylt där det stog Plutzer, något som jag aldrig hört talas om.En öl till kunde väl inte skada?Trevliga människor,bland annat en hemlös version av Rudolf med röda drulen.Plutzer Zwickl från bryggeriet Falkenstein hette dock ölet. God natt!

Inga kommentarer: