torsdag 29 november 2007

Öl i Wien delIII-The märzen-rant

071125:Jag låg kvar&drog mig några timmar när de övriga gick ut.En välbehövlig vila då det var en ganska lång promenad upp till Billrothstrasse där bryggeripuben Fischerbräu var belägen.Till att börja med deras Helles.Antagligen ofiltrerad,inte så besk som man skulle kunna tro,dock en utmärkt start på dagen.På denna krog fanns inte bara ett bryggeri,utan även en jazzkvartett''förgyllde''tillvaron med sin närvaro.Till mångas förtjusning underligt nog.
För att stå ut med detta tjut och tut blev jag tvungen att dricka ett stort glas av deras''Weisses'',hefewiezen.Inte jättemärkvärdig,men klart godkänd.Klöver,skumbanan&allt det där.
Husets rököl var till min stora förtvivlan slut,men dom hade Grieskirchner Export dunkel&Ottakringer Dunkles.En av dom var alldeles för söt,medan den andra var ganska bra,tyvärr kommer jag inte ihåg vilken som var vilken.
Också var det det här med märzen.Österrikisk märzen är inte som vanlig märzen,vilken brukar vara som Rate beer beskriver det:''Amber to deep copper/orange. Malty sweetness, toasted malt aroma and flavor dominant. Medium body. Low to medium bitterness. Low hop flavor and aroma.''Framför allt färgen är inte som vanlig märzen.Ser ut som&smakar som en betydligt ljusare brygd.Jag vet inte hur den här lokala avvikelsen kommer sig.I allafall så avslutades besöket på Fischer med en flaska Murauer Märzen vilken var väldigt representetiv för Österrikiska märzens.Tråkig.
Krogen hade nu avverkats&stegen styrdes mot någon lämplig spårvagn.På väg till denna fick jag syn på en krog vars huvudleverantör var det för mig okända Hubertusbräu.Medan funderingarna gick huruvida jag skulle gå in eller ej kom en snubbe i rullstol&bad mig hjälpa honom in på stället.Det var uppenbarligen ett tecken.För det skulle jag inte ångra visserligen fanns det bara en sorts öl där men den var desto bättre Hubertus Pils.Rullstolssnubben var dessutom väldigt trevlig&vi snackade fotboll&lite bira en god stund.
På hemvägen tog jag en pizzaskiva på ett ställe&självklart i ett civilicerat land så finns där även öl som smakade ok med tanke på att det var iskallt&direkt ur burken Schwechater5%.Väl''hemma''träffades samtliga resenärer(läs djur)på rummet där det slappades loss&sovs om vart annat i några timmar.
Till slut var det tänkt att vi alla skulle gå ut tillsammans,men när stället vi skulle gå till hade stängt skiljdes vi åt.Efter en lång stunds irrande&ännu en pizzaskiva i tunnelbanan,med tillhörande öl(Ottakringer Helles)iskall ur burken,hittades till slut bryggeripuben(trodde jag)Universitätsbräu&personalen nekade inte till anklagelsen om att det bryggdes där.Har dock i efterhand fått reda på att så ej är fallet.Ölen bryggs istället av Schlägl.Doktor pils tex.Välhumlad,men obalanserad.
Campus Zwickl lämnade uppenbarligen inga bestående minnesbilder
Den österrikisk''specialite''verkar vara öltypen doppelmalz.Något som jag aldrig tidigare hört talas om.Det var en dunkel,fast sötare,mycket sötare.I alla fall just den här(vad det nu var för bryggeri).Den var dock ok.
Magister märzen måste sägas att det var den bästa sk.märzen som kom i min väg under denna resa.Mer maltig på något sätt,dock fortfarande väldigt blek.
I öllistan stod att det fanns Andechs Kristallweizen.Trodde inte att ett så pass välrenomerat bryggeri höll på med dylikt(Paulaner får ursäkta).Det gjorde dom inte heller,för när ölet väl kom in var det en hefeweizen.Antagligen dock från just detta klosterbryggeri.Något som''tyvärr''hade konsumerats förr.
Utanför puben höll en julmarknad på att stänga,jag hann dock köpa ett ljus i form av/i ett ölglas med vitt stearin upptill som ser ut som skum&genomskinligt/bärnstensfärgat stearin nertill.Riktigt snyggt.Mängder av glas med olika bryggerilogos&i olika storlekar fanns att välja på.Det blev till slut det största Andechsglaset.Drygt16euro.
Något som låter väldigt interessant är Ottakringer Zwickl Rot som fanns på något ställe som kom i min väg.Men det fanns inte en chans att komma ihåg det efter denna tunga öldag.

Relaterade länkar:
www.ratebeer.com/ShowStyle.asp?StyleID=37

Inga kommentarer: