onsdag 19 mars 2014

Öl i San francisco del IV-''Serves two''?Who is two?

Jag gick ut ganska tidigt, åt lunch på en pizzeria och till maten en Ballast point ''Pale ale'' i en genomskinlig/dimmig plastmugg. Något så oväntat som en kölsch med det namnet. Käket dödade den ganska ordentligt.

Målet för denna promenad var Anchor & hope som väl egentligen mer är en upscale restaurant än en pub. En lång bardisk finns dock med ett gäng intressanta brygder.
För min del blev det dessa: Chainbreaker från Deschutes; vit IPA. Välhumlad och allmänt smaskig. Hyfsat mycket kolsyra. Lång god eftersmak. Ksa från Fort point; smakar mest honung. För söt och riktigt illa. Resans värsta? Slutligen några öl från Almanac: Extra pale ale; mycket aromhumle, men fel sort ''i min bok''. Mycket bitterhumle, men ej tillräckligt med smakhumle. Var är balansen? Riktigt sträv. Biere de chocolat; Trots den låga alkoholhalten (5,5%) en riktig sippare. ''Stum'' chokladighet, ''maltig efterbeska'' Lite chokladpudding över  den... utan grädde. Lång eftersmak. Inte illa. Bourbon sour porter; låter verkligen inte gott i mina öron, men det var det verkligen. Inte direkt lambicsur utan mer balanserad. Någon smörton kan även upptäckas, som smälter väldigt bra in.
Trevlig personal.

Jag gick tillbaka till hotellet för en liten siesta. Trots det blev det inte så sent denna kväll bara City beer till de stängde med de nio upplänningarna (läs: lappjävlarna). The harlot 6% från Societe, Red poppy ale från Lost abbey, Kent lake kölsch från Iron springs, Hellion från Ritual, Piercing pils från Dogfish head. Sedan tackade jag för mig. Kul och trevligt var det. Skönt med in lugn dag då och då.

Inga kommentarer: