tisdag 24 november 2020

Öl i Öst-tyskland del II-Haha du mit Honecker

Det var soligt men blåsigt och lite ruggigt när jag begav mig ut för att turfa lite. Mötte upp Pütte på Unter den linden för ett besök på Madame tussauds. Det var i vanlig ordning kul, men i likhet med den i Amsterdam så var det många lokala kändisar som vi inte hade koll på. Därefter skiljdes våra vägar. Oklart vad han hade för sig, men jag turfade lite till och tog ett matstopp men en Stier bier Pilsener från Darguner. Godare mat än öl. Halvtidsvila på hotellrummet följde.




Allihop samlades på rummet innan vi drog ut igen och det var fortfarande ljust ute. Det var en liten bit att gå och målet för vår vandring var en Stone bar. Vi slog oss ned på uteserveringen och det visade sig att det numera heter Manifest. Stone hade stängt bara någon dag innan och deras skylt stod till och med fortfarande lutad mot väggen. Här blev vi sittandes i åtskilliga timmar och tog in mat från olika ställen på samma gata. Ölen för min del var: Waldhaus Diplom pils, Pyraser Kellerbier och gosen Idle times från Zagovor. Ok öl över lag.

Nästa stopp var Mikkeller bar. Åttonde stället i kedjan jag besöker. Berliner berg Berliner frucht weisse Rhabarber Himbeer vanille, APAn Mow frå Fuerst wiacek och It's been a while IPA. Även den från Berliner berg. Hungrig hade man blivit igen. Gick och köpte något med till hotellrummet där medresenärerna snart anslöt. Kul dag även om vädret inte var på topp.

Inga kommentarer: