måndag 30 november 2020

Öl i Öst-tyskland del III-Skyttegravsfötter i Potsdam

 Det ösregnade när jag gick ut och turfade på morgonen. Sammanstrålade sedan med medresenärerna på hbf. På programmet denna dag var en utflykt till den löjligt vackra staden Potsdam. S-bahn tog oss dit och det slutade regna lagom till vi kom fram. Tanken var att luncha på en bryggeripub men det var typ stängt och personalen verkade förvirrad. Tom och Pütte gick ned till centrum medan jag fortsatte till Gasthausbrauerei Meierei im neuen garten. Tror det blev sallad till lunch med Weisse schankbier till, en kanonfin berlinerweisse. Deras Hell slank också ned av bara farten. Helt ok öl.


Väldig långt att gå både dit och sedan därifrån till centrum. Jag kom förbi en rysk restaurant, men de tog inte kort och mina cash var slut så det var bara att vandra vidare. Jag kom till slut fram till en fiskrestaurant där någon form av sjöodjur intogs med stort välbehag. Zwickln Potsdamer Stange från det för mig okända lokala Braumanufaktur Forsthaus templin gjorde den goda maten sällskap. Solen gassade på rätt ordentligt när tåget tillbaka till Berlin bordades.

Mötte upp medresenärerna på fantastiska Muted horn som varken undertecknad eller Pütte besökt på några år. Trevliga bartenders från Kanada och Solna här. En hel drös öl fick vi i oss, för min del; stouten Déesse nocturne från Dieu du ciel, stouten La Truffe från oregonbryggeriet Wolves & people, surölet Midas från denverbryggeriet Black project, APAn Steady rolling man från Deya, surölet Jelly king Raspberry 5,6% från Bellwoods, berlinerweissen Flora från Schneeeule, surölet Voór från Tommie sjef, surölet (?) DDH Small acts 3,9%från Rare barrel, surölet Cuvée de coussergues och Ping pong wizard. Båda från Dunham. Uber tillbaka till hotellet. Det var en lång dag och mina fötter var helt förstörda efter allt gående, haltade i flera dagar efteråt.

Inga kommentarer: