lördag 8 januari 2022

Öl i Franken del II-God lager

Ett av tornen som är en del av stadsmuren.

Det regnade när jag begav mig ut på en längre promenad som bl a gick förbi huset där Nürnbergrättegången ägde rum. Fängelse och museum fanns i anslutning. Till slut dök ett cafe med ålderdomlig inredning (som möjligen tidigare varit frisörsalong) och exotisk öl upp och man kunde få skydd undan regnet. God mat och fyra helt ok öl från tre för mig okända frankenbryggerier: Held bräu Hell, Hofmann Pils, Schanzenbräu Rotbier och Schanzenbräu Helles. Bra service.

Det hade slutat regna och jag gick upp till Augustiners restaurant i stan och mötte upp Tony. Vi åt på uteserveringen vid ett lutande torg. Inte många meter därifrån fanns bryggeripuben Altstadthof där vi slank in och rensade stället. En liten tant skötte baren själv med bravur. Ett ganska litet väl insuttet ställe som varit öppet sedan '84. Ölen var: Helles, Schwarzbier, Rotbier och Sommerbier (Zwickel). Bra grejor. Halvtidsvila på hotellet följde.

Efter några timmars vila gick jag ut till Wanderer som bara verkar var en uteservering vid ovan nämnda lutande torg. Hersbrucker Edel-pils, Hersbrucker Lagerbier, IPLn E-bombe från det för mig  okända Zwanzger beläget fem mil nordväst om Nürnberg och 1747 Original från Löwenbräu Neuhaus (har inget med den stora fabriken i München att göra). Helt ok öl. Samtliga från Mittelfranken.

Kvällen avslutades på bryggeriet Bierwerks (som ligger några mil bort) pub i stan. Den väl upplyst lång bar och ganska många bord i ''matsalen''. Många gästöl från när och fjärran fanns att botanisera bland. Ganska mycket folk . Bärsen denna torsdagkväll var: Neverending haze IPA från Stone, Michala dunkles kellerbier från Nikl-bräu och deras egna Blondi som jag tror var en zwickl. Ok öl över lag. Det fick räcka för denna dag.

Inga kommentarer: