måndag 10 januari 2022

Öl i Franken del III-Me,myself&i

En ganska lång turfpromenad inledde dagen. Man får se många saker man hade sluppit se som man inte turfat. T ex en lirare på cykel endast iförd rosa kallingar i morgonrusningen. Åt en macka som verkligen satte sig på tvären och jag blev akut tvungen att uppsöka ett hemlighus något som var lättare sagt än gjort. Till slut uppenbarade sig ett sunkhak där spolningen inte fungerade, men det fick duga. Några exotiska, och hyfsat lokala (fem mil) brygder slank ned av bara farten, Spalter Premium pils, Spalter Helles vollbier och Spalter Dunkle Weisse. Inte fantastiska brygder, men ändå skönt att sitta på uteserveringen och pusta ut lite.

Inte långt därifrån ligger den traditionella restauranten Steichele på vars uteservering god mat och ett par goda lokala öl intogs i form av Ammerndorfer Hell och Lindenbräu Vollbier.

Jag vandrade vidare ''hemåt'' men passerade ytterligare ett vattenhål. Slog mig ned på uteserveringen. Medelåldern här var inte att leka med, varken på personalen eller gästerna, var yngst med god marginal. En helt ok Abensberger Dunkel från Kuchlbauer fick räcka på detta ställe.

Ännu en uteservering kom i min väg, denna gång ett gayställe skulle det visa sig. Jag slog mig ned för ännu ett par lageröl i form av Rotenburg Hausbier hell och Paulaner Kellerbier som inte lämnade några bestående men eller minnesbilder. Halvtidsvila på hotellet följde.

Kvällen tillbringades helt och hållet på Bierwerks pub precis som dagen innan. Jag satte mig i baren och gick igenom följande brygder: deras Herbie edelpils, Dreykorn Pils, pale alen Green fuel från Jopen, Werkbier edelmärzen 5,4% och Hoptimum pale ale från det för mig okända Wiethaler beläget ett par mil nordöst om stan. Över lag lägre standard på ölen denna kväll än dagen innan. Klart slut.

Inga kommentarer: