fredag 18 februari 2022

Öl i Pommern del I-En vacker höstdag

Soluppgång över Östersjön.

Stena vision lade till på morgonen i Gdynias hamn. Jag hade ingen brådska och gick till centrum och kollade runt lite. Ett ''snabbtåg'' tog mig ett par mil söderut till Gdansk. Otroligt att ett tåg kan bli så sent på en sån kort sträcka, men solen sken och bråttom var det sista jag hade. Det var svårt att hitta hotellet och när det väl hade hittats visade det sig att det var bokat samma datum fast månaden efter. Ibland blir man väldigt nöjd med sig själv... Medan personalen höll på och bråka med hotels.com tog jag några öl i baren och höll tummarna. Książęce Czerwony lager, Książęce IPA och Książęce Cherry ale. Alla tre från Kompania

Klart Simpson ska ha öl.

 piwowarska. Den ena värre än den andra. Den extremt hjälpsamma personalen löste problemet med bravur och jag kunde åka upp på rummet och lasta av. 


Bilbombsförbud?


Ingen tid att vila dock. Drog iväg till butiken Alkospot som hade
ett digert ölsortiment. Allt stod i rumstemperatur men iallafall den humledrivna ölen var väldigt färsk så överraskande mycket sånt följde med hem.

Efter att ha lagt av den väldigt tunga väskan och vilat upp mig lite efter den pärsen drog jag ut igen till källarbaren Labeerynt som vi besökt några år tidigare. Det här är ett av dessa sällsynta ställen där man får både bra musik och öl, något som man brukar behöva välja mellan annars. En god Widawa Simcoe pils slank ned utan problem.

Det finns inget kök där, men inte långt därifrån hittade jag en italiensk restaurant där god men vitlöks-stinn spaghetti intogs tillsammans med Ichnusa Non filtrata, en sorglig ursäkt för kellerbier.

Tillbaka till Labeerynt där det gick åtskilliga timmar och följande fina brygder intogs: sessionIPAn Shark från Widawa, Widawa Premium lager, mjödet Dwójniak kurpiowski från Apis, Vermont IPA från Ale bro war. SvartIPAn Awaria aasilania och surölet Sokowirówka z czarną porzeczką. Båda från det för mig okända Zakładowy beläget 51 mil sydöst om Gdansk.

Några minuters promenad därifrån ligger Cafe lamus där tjeckiska pilsnern Dvanáctka från Rohozec intogs. Antagligen resan värsta öl. Det fick räcka för denna dag.

Inga kommentarer: