onsdag 22 november 2023

Österrikeresan del III-Flippi'n beaver

Det var en strålande dag när vi tog oss till klassiska Pratern som jag besökte med föräldrarna för 32 år sedan. Nu var det dags igen. Vi hittade en väldigt stor och turistig restaurant som även hade stor uteservering. God schnitzel för min del och till den: zwickln Braumeister hofbier från det för mig okända Fohrenburger beläget strax öster om Lichtenstein. Schladminger Biozwickl, Kobersdorfer Märzen och Loncium Helles kellerbier naturtrüb. Jag tycker i regel att zwickl är rätt så överskattat, men det är så här det ska avnjutas, en varm dag på en uteservering med centraleuropeisk mat till... men hur ofta händer det?

Nästa stopp var en av arkadhallarna där vi flipprade ett tag, någon slags vattenåktur följde. Det var väldigt varmt så vi slog oss ned på en uteservering i skuggan med varsin pilsner i form av Zwettler Original. Då var vi redo för nästa åktur, något annat med vatten.

Apostlahästarna tog oss till stationen där ett av alla bagerier som finns ''överallt'' lockade in oss. Minns inta vad som åts, men de hade en egen öl iallafall från Ottakringer (tror jag); wienerölet Felber hopfen madl.

Det blev en spårvagnstur istället för att gå ned i underjorden. Efter att tag hamnade vi på bryggeripuben Beaver. Öl för min del var: sessionIPAn Vindobona (antagligen det bästa i stilen jag druckit), surölet Summer crush, Kveik pale ale 4.6%, hellesen Big lake, rågölet Roger rabbit, IPAn Sunny day, APAn Happy trails 5,3%, Marillen kettle sour 4,2% från Brauschneider och rökportern fantastiska Fireside.

På hemvägen slank vi in på livliga Charlie P's för en sista öl, IRAn Madra rua från Hop hen. Sen var det skönt att lägga sig efter denna långa dag.

Inga kommentarer: