söndag 26 november 2023

Österrikeresan del VII-Bröd&skådespel

Ännu en strålande dag grydde när vi gick till stationen. Något lättare åts innan ett tåg bordades. Ombord uppsökte jag restaurangvagnen där helt ok mat med Fohrenburger Braumeister Keller intogs. Apfelstrudel till efterrätt. Väldigt imponerande vyer under vår 14 mil långa färd i sydostligriktning till landets näst största stad Graz.

Det var riktigt varmt när uteserveringen på Brot & spiele intogs. Inte jättestort ute, men inomhus med en massa biljardbord tex. Maten var jättegod. Vet inte vad frun åt men jag tog en kapsalon (frisör på holländska) som är en holländsk variant av Kanadas nationalrätt poutine. Bättre än orginalet enligt mig. Ett par bärs slank ned av bara farten. För min del: Gösser Zwickl och Home office Session IPA från det för mig okända Tom & harry brewing beläget sex mil norr om Graz.

Nästa stopp var luftiga ölbutiken med det fantasifulla namnet Bierboutique. Eftersom Österrike är ett civiliserat land gick det utmärkt att avnjuta en öl medan man handlade. För min del NEIPAn Oreka från Piggy. Det shoppades loss friskt så det blev tungt att bära upp väskorna till det penthouse vi hyrt. Det blev någon timmes vila efter den pärsen.

Kvällen utspelades på trevliga Vintage bar café där det nog mest var stamgäster. Ett väldigt litet ställe med en liten uteservering som var full så vi satt i den lilla baren. Trevlig ägare som bjöd på chips och hembrygd IPA. Övriga brygder denna kväll var: wienerölet Granit från det för mig okända Brauerei Hofstetten som inte ligger långt från tjeckiska gränsen. Rieder Märzen, Wüds püs hopfige pils från Tom & harry, Tak pale ale från Bevog, Gusswerk Red ale och Jail break New england India Pale Ale från Next level. Det mesta smakade bra.

Stads- eller rådhus skulle jag tro.

Bjudchipsen mättade inte nämnvärt så nu gällde det att hitta ett ställe med öppet kök. Kirby's american kitchen serverade någon rejäl köttbit som smakade bra har jag för mig. På vägen till boendet gick vi förbi ett snabbmats-ställe som höll på att stänga, men det gick bra att köpa med en sängfösare, Eule bier. Öl med koffein. Högst opassande, men jag minns inte att det var några problem att somna...

Inga kommentarer: