tisdag 29 januari 2008

På begäran-Den alternativa krogrundanII

080126: Vi började dagen med att bära och koppla in lagringskylen i nya lägenheten&ställa/lägga in all gammal öl där i.Sedan tog vi tåget till söder för att till att börja med gå på Black&brown där vi även åt.Sist jag åt där var det gott.Vet inte vad som har hänt.Till maten dracks en liten flaska Moritz från det spanska(Katalanska)bryggeriet med samma namn.Flaskan var brun,men den var ändå lite skunkig.Kanske inbillning.Ölet var dock inte så blaskigt som väntat,ljusgult,men med en del humle.Det fanns även ett öl med någon slags bajenreferens som jag natuligtvis inte kunde befatta mig med.
Istället gick vi upp till det närbelägna Bishop arms på Bellmansgatan där Bishops finger fanns på cask.Caskversionen liggerpå5%medan man på burk/flaska får hela5,4%.Har aldrig varit speciellt förtjust BhF men jag inbillade mig att den här var marginellt bättre.
London pride fanns också på cask.Även denna svagare(4,1%mot4,7%)än sin motsvarighet på flaska.Möjligen ännu bättre.En ganska ordinär,bättre-än-genomsnittet-bitter.
Ett nytt Bishop arms har öppnat på Folkungagatan av alla ställen.Det var ju tvunget att besökas.Det luktade som en ny bil därinne.Den vanliga BAs-inredningen med bisarra flasköppnare&ålderdomliga tavlor.Den tionde puben i kedjan jag besökte.Där serverades Ølfabrikken Cream-ale.Fruktig&ganska välhumlad för stilen.Riktigt bra.
Gjutarn's bästa bitter från Skebo lämnade inga bestående binnesbilder.
Vi tog tvåan till Norrmalmstorg&gick upp till Bull&Bear,som var precis som jag mindes det trots att jag inte varit där på flera år då jag jobbade på Östermalm.Kings county brown från Nørrebro som alltid levererar.Detta utmärkta danska bryggeri.Lite chokladig,med någon ton av någon nöt.Inte särskilt söt.
Stilla fnatt från Skebo.En av deras bättre.Välbalancerad som jag tycker english strong ales brukar vara.
Vi lämnade även detta hak för att medelst t-bana åka till Kungsholmen för att hemsöka Mackinley's.Smaklökarna åkte hem istället.Dom skulle tyvärr(?)precis stänga men en öl hanns i allafall med:
Sim-Ko(Närke)känd från TV.Dom hade även ett par andra brygder som jag inte ännu provat.Får väl återvända dit någon dag.

2 kommentarer:

Magnus Bark sa...

Besserwisser-avdelningen här... Det du kallar "bisarra flasköppnare" är utsmyckningar för draghästars seldon, den intresserade kan söka efter horse brass.

Jonas sa...

ahaa...Det ser iallafall ut som att de skulle kunna användas för att öppna flaskor med.
Horse brass...då tänker jag på en väldigt överskattad pub i Portland,OR...