söndag 4 maj 2008

Öl i City

...men först en på Kungsholmen i form av en pint Ocean Bitter (78:-!). Ett ok exempel på stilen men en stor vacker och långvarig skumkrona.
Tunnelbanan tog oss till Centralen och Monks som nu hade tagit in en massa italiensk öl utan min vetskap. T ex. Birra del borgo Castanha. Ett kastanjeöl antar jag. Har druckit något franskt öl tidigare som också var bryggt med kastanjer, det liksom det här var ganska tråkigt.
Japansk alt då kan det var något? Nej! Om den ens är japansk.
Akaoni no namida från ''Morio'' var kanske det sämsta exempel på denna typ av öl jag varit med om. Känns väldigt tunn.
Mer italienskt; Via emilia från Birrificio del ducato. Det bästa italienska öl som passerat mina läppar. Ska tydligen vara en tjek-pilsner. Inte stiltypisk tycker jag, men väldigt god, välmarkerad humlebeska.
Från samma bryggeri Sally Brown. Som namnet antyder är det en brown ale, väldigt mörk. Det är ungefär vad som komms ihåg.
Slutligen kvällens värsta brygd Otromundo Golden ale. Möjligen mitt första Argentinska öl(och kanske sista!;-)). Möjligen var flaskan gammal (inte på Monks heller?!). Datumet b-f datumet stod antagligen på kapsylen. Smakar felaktigt, gammalt. Usch. Åt gjorde vi också och som vanligt på Monks var det erotiskt gott. Bryggeribygget var i full gång. Sushistället (?) som låg vägg i vägg på Wallingatan har tagits över och nu står det ett par bryggkärl där. Det ska bli intressant att se vad dom kommer hitta på.

Inga kommentarer: