fredag 5 juni 2009

Öl i Danmark del II-Soligt värre

Musikerna höll på att repa hela förmiddagen så jag kunde ligga ostörd och sova på sjätte våningen. När de var klara kom Majsan upp och drog ut mig på stan för att äta. På vägen till någon mat gick vi in i en bokaffär där två dyra men dock böcker jag bara var tvungen att ha; Det danske öl av Henrik Bögh och The beer book skriven av olika författare t.ex Joris Pattyn och Ron Pattinson.
Mat blev det i form av en liten men extremt mättande pizza på någon sidogata till Ströget.
Efter maten skulle Majsan iväg och repa lite till medan hon höll på med det fick jag chansen att gå på Blågårds apotek på Blågårds plads där det fanns något så ovanligt som billig exotisk öl.

Thy Økologisk humle från Thisted (ett bryggeri man gör klokt i att inte ha några förväntningar på) var väl inte så märkvärdig, men det smakade inte illa. Skönt med en lätt öl i det brutala solgasset. Jag tror 5,8%-ig ljus lager kallas för guld-öl i Danmark. Är inte beredd att hålla med.
Vestfyen Ale; Blandsaft i både arom och smak, ju mer desto varmare den blir. Bärnstensfärgad. Antagligen dagens värsta öl... trodde jag...
Att bryggeriet Herslev kan göra god öl är väl ingen nyhet, med deras Pale ale blev en ny personlig favorit på samma sätt och av samma anledning som Brewpub's Atlantic IPA hade blivit det dagen innan. Mycket trevlig humleprofil, mest amarillo tydligen. Den kan egentligen sammanfattas med ett enda ord: Humlefrisk!
Vestfyen Stout; i mina''anteckningar''står det kort och gott: ''Riktigt nasty, härsket kaffe!''
Det fick vara nog med ölandet för den här gången, då musikanterna behövde hjälp med att få liv/ljud i ett av alla de bisarra instrument de spelade på, det ena konstigare än det andra (sinka, regal, gamba, basun, altblockflöjt, rankette, dulcian, ärkeluta och pommer).
Hängde ett tag på deras repning innan stegen styrdes tillbaka till vandrarhemmet där min stora väska skulle hämtas. Det hade nämligen blivit dags att storhandla. Jag övervägde faktiskt att ta mig hela vägen bort till Ölbutikken, men lättjan blev för stor, så det blev en promenad till det relativt närbelägna Barley wine istället. 1600:- danska för 21 öl och en bok (24 öl du skal smage för det bliver jul av Carsten Berthelsen). Som sist fick jag rabatt men nu var det på mer än tio%. Det var en ymnigt svettandes bloggare som till sist hade packat ner all öl i strumpor och andra kläder i väskan. Den trevlige ägare förstog att jag var ordentligt törstig och bjöd på en kall öl, att förtäras på butikens uteserveringen. Och med uteservering menar jag en ihopfällbar stol som stod framför skyltfönstret.
Hornbeer Mørk hvede; första gången för mig att smaka på något öl från detta bryggeri (vars bryggmästare/ägare är bror till NATO-chefen). Veteöl skulle det vara, men mer som en inte så god schwarzbier. Det var ändå skönt att svalka sig lite.Gratis.
Efter att väskan dumpats på rummet var det dags för konserten på Stenosgade. Dom spelade (&sjöng) så fint. Efteråt gick jag med Majsan till Örsted ölbar. Ett ganska digert fat-och flasksortiment fanns att botanisera bland.Rätt dyrt dock.
Först krogen's egen öl, Beerdog, en ganska intetsägande bärnstensfärgad historia.
Mikkeller Tjekket pilsner; över förväntan, vet inte om den är stiltypisk, men en och annan saazkotte verkar ha trillat i i alla fall. Ren och frisk i smaken.
Slutligen Lagunitas Censored. Jag tror inte så många här i Sverige känner till den långa historien bakom denna öl. Men något i stil med att folk på bryggeriet hade rökt på på jobbet och myndigheterna stängde ner Lagunitas i en okänd tidsperiod. Man ville döpa detta öl till Kronik ''som minne'' av detta. Myndigheterna sparkade återigen bakut och brygden fick namnet Censored. Apropå minne så har jag ingen aning om vad det var för öl. God natt!

Inga kommentarer: