lördag 4 maj 2013

Öl i Centraleuropa del II-Semestereffekten?

Vår färd gick med buss vidare norrut till trevliga, billiga och vansinnigt underskattade Brno, Tjeckiens näst största stad som vi hade besökt för några år sedan.
Efter att ha tjeckat (förlåt) in på det flotta hotellet begav jag och Owe oss ut för att käka på bryggeripuben Magistr. God, snorbillig, men annorlunda mat, och till den gick vi igenom deras tre öl Císařský kaiserliche weizen 14°, Kelly polotmavé 11° och Kateřina desitka ječná 10°. Helt ok öl, men inget världsomvälvande.

Vädret var helt ok när vi gick för att träffa ung-tupparna/jävlarna på en krog i en park nära hotellet. En exotisk brygd fanns att få, Pernštejn Premium Světlý Ležák 12°, ingen höjdare kanske, men å andra sida kostade det inte många kronor.
Owe satt kvar och var barnvakt medan jag gick och lade mig för en siesta.
När undertecknad hade vaknat var med resenärerna redo för sin halvtidsvila.

Jag gick upp till restauranten U všech certů där ölen uteslutande kom från det närbelägna bryggeriet Zámecký pivovar Oslavany. Maten var helt otroligt grym (menyn var endast, precis som på Magistr bara på tjeckiska, det var bara att chansa. Tänk att det som Google translate översätter till ''diesel spediala verksamhet'' kan vara så gott...) och ölen kanske de bästa jag druckit från ett östeuropeiskt bryggeri över lag. Missa ej detta ställe om du är i stan.
Vad var det för öl då? 10° Světlé, 12° Světlé, 13° Polotmavé antagligen det bästa wieneröl (som vi sa på min tid) jag druckit, 11° Světlé och 12° Černá antagligen den bästa schwarzbier undertecknad tagit i sin mun.

Utanför på gatan möttes vi upp och gick till puben Vegas club som var belägen på samma gata hotellet låg. Där blev vi sittandes tills de stängde, drickandes följande öl (som kostade 7-8kr/halvliter...): Poutník Světlé Výčepní 10°, Krakonoš Světlý Ležák 12° från Trutnov, Březňák 12° och Džbán 11°, båda från utmärkta Vyškovské som verkligen kan sin pilsner. Kul kväll.




Inga kommentarer: